Anmeldelse: Final Fantasy XV (PS4)

I dag gennemførte jeg “Final Fantasy XV”. Det betyder dog ikke, at spillet er færdigt, da der stadig er meget at udforske i den såkaldte “open world”. Der er grotter og gamle gravkamre, som jeg har til gode at udforske, og der er monstre, som jeg har til gode at dræbe. Men nu har jeg spillet det tilpas meget til at kunne komme med en informeret mening om spillet. Men først lidt baggrund.

Jeg er noob-gamer, som jeg beskrev i et indlæg for nylig. Det vil sige, at jeg spillede videospil som barn, men jeg har ikke været en aktiv del af den verden i 15-20 år. Mine brødre spillede RPG (rollespil), deriblandt Final Fantasy og Zelda-spillene, men mig sagde det ikke noget. Final Fantasy XV er mit første Final Fantasy-spil.

Det har været en rigtig god oplevelse. Det har været sjovt og rørende og tilpas udfordrende, men aldrig rigtigt frustrerende. Jeg husker, da jeg var barn, at jeg spillede spil, og hvis man døde, så måtte man 10 minutter tilbage i spillet og gøre alt igen for at få en ny chance for at overleve – og hvis man så døde igen, så var det helt forfra igen. Megafrustrerende, og den slags spil var ikke sjove for mig. Det har spiludviklerne heldigvis lært, at deres spillere ikke kan lide…

Final Fantasy XV byder på en verden af muligheder. Der er to grundlæggende muligheder. Man kan gå og udforske verden og løse opgaver efter eget valg. Eller man kan køre historien igennem, følge i historiens fodspor så at sige. Men det er smart ikke at gå igennem historien for hurtig, fordi man bliver dygtigere af at løse opgaver, og ens karakter bliver stærkere og bedre udrustet til at klare modstanderne i historien. Dette ved erfarne RPG-spillere og Final Fantasy-fans måske allerede, men jeg måtte lære det i dette spil.

Spillet er blændende og forførende. Musikken er smuk. Historien kunne måske godt være pudset lidt bedre af, men der er helt sikkert nogle stærke karakterer, som får mere dybde efterhånden, og som bidrager til indlevelsen.

Jeg har spillet en lillesmule Final Fantasy til gameboy, kan jeg huske, for jeg husker kampsystemet. Man valgte, hvad karaktererne skulle gøre, om de skulle “attack”, “defend” eller “cast spell” eller noget andet, og så gjorde de det, når det blev deres tur. Final Fantasy XV kombinerer nogle af de gamle principper med mere moderne kampspil. Du har en slå-knap på din controller, så dybest set kan du spille bare ved at svinge løs med sværdet (som i Zelda-spillene). Du har også en undgå-knap, som det er klogt at bruge af og til. Du styrer bare hovedpersonen, men du har tre dygtige venner, som kæmper ved din side. Selv om du ikke styrer dem, så vælger du deres våben og beklædning. Da jeg havde spillet lidt, opdagede jeg, at jeg også kunne give dem ordrer, mens vi var i kamp, og så udførte de forskellige teknikker. Senere i spillet kan man tilmed hidkalde mægtige halvguder til at hjælpe sig, eller man kan bruge “the power of kings” til at slå rigtig mange gange, meget hurtigt, meget hårdt.

Men nok om systemet, her er pointen: At slås er i dette spil rigtig sjovt, og jeg kan ikke forestille mig at spille et af de ældre tur-baserede Final Fantasy-spil efter at have prøvet det her! Her føler du dig virkelig involveret i at besejre monstrene!

Spillet er kæmpestort, og der er garanti for mange timers solid underholdning og en fængslende historie. Jeg tror ikke, jeg er specielt dygtig, siden jeg er noob, og spillet har ikke været vildt udfordrende – dette kan muligvis være et minus for erfarne RPG-spillere. Jeg har ikke noget stort sammenligningsgrundlag, så jeg føler ikke for at give karakter, men jeg synes, dette var et fantastisk spil på alle mulige måder. Lad os bare sige, at jeg er langt mere positiv end Conan O’Brien var.

Hvis du som mig ikke er en ekspert på Final Fantasy-franchisen, som er 30 år gammel, så giver denne video en rigtig fin gennemgang:

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind: