Genfødt gamer

Jeg har besluttet mig for at fortælle min gaming-livshistorie. Den er ikke så lang som så mange andres, takket være en lang pause i voksen alder. Men hvis du selv er gamer, så har du måske nogen lignende minder fra barndommen.

GameBoys

Som barn havde jeg en GameBoy ligesom mine brødre. Jeg husker ikke, da vi fik dem – så lille var jeg. Jeg snakker ikke om dem, man kan få i dag med farver og lys og 3D. Jeg havde en grå klods med grøn skærm, og jeg husker, hvor vild jeg syntes den var.

Faktisk havde jeg 2. Fætter BR skulle reparere min første GameBoy. De lovede, at den kunne hentes 14 dage senere. Men da vi kom for at hente den, kunne de ikke finde den. Så vi fik en ny. En uge senere fik vi så besked om, at nu var min GameBoy kommet tilbage fra reparation. Så nu havde jeg 2! Man kan ikke klage over Fætter BR’s service.

Mine storebrødre havde selvfølgelig også GameBoys. Ældste bror havde Tetris, Super Mario Land og Zelda. Jeg havde Kirby’s Dreamland, som jeg kunne finde ud af. På et eller andet tidspunkt fik vi også Super Mario Land 2, som var langt bedre end 1’eren (og ikke mindst pænere grafik). Vi havde også Mortal Kombat, og her lærte jeg nogle combos, som jeg stadig husker – jeg kunne derfor banke mine venner på Super Nintendo-versionen, som jeg prøvede i weekenden. Vi spillede selvfølgelig hinandens spil, men rollespillene var for svære for mig, og måske også for uinteressante, siden jeg ikke kunne læse engelsk dengang.

Screen-Shot-2014-10-08-at-12.58.03-730x370.png

GameBoy gik naturligvis af mode, og vi fulgte med tiden og købte de nye. Vi fik GameBoy Color, og så GameBoy Advance, og derefter Nintendo DS, som ikke længere hed GameBoy af en eller anden grund. Den havde dog også en touch skærm og kunne endda gå på WiFi! Jeg brugte den, mens jeg studerede (2007-2010). Da jeg blev præst, sluttede jeg med at bruge den, og jeg endte med at forære den til nogle piger i menigheden, jeg arbejdede for. Deres far syntes dog, det var en lidt for stor gave, så han stak mig 500 kroner i betaling.

Nintendo 64

Det var de håndholdte konsoller, men den store drøm som barn var selvfølgelig at få en Super Nintendo, som kunne plugges til TV’et. Mine brødre og jeg havde prøvet én hos noget familie i England, hvor vi havde spillet Super Mario Bros 3. Men vi fik aldrig en Nintendo. Mor og far syntes nok, det var rigeligt, at vi havde GameBoys, og det forstår man jo godt (og så spillede vi jo også på fars computer).

Takket være lommepenge og fødselsdagsgave-penge fik jeg dog sparet op til en Nintendo 64, som jeg købte via Den Blå Avis. Man kan undre sig over, hvorfor jeg ikke købte en Sony PlayStation, som jo på alle måder var en bedre maskine (og også den mest solgte). For det første vidste jeg ikke, den var bedre. For det andet, så havde vi altid spillet Nintendo i vores familie. Det var jo dem, som lavede de bedste spil (de eneste spil, vi kendte).

På Nintendo 64 spillede jeg et helt fantastisk spil, som overgik alt jeg nogensinde havde prøvet: Super Mario 64. Pludselig var Mario ikke begrænset til at gå til højre eller venstre, men kunne nu udforske en hel 3D-verden! Min største bedrift som barn var, da jeg besejrede Bowser og befriede Princess Peach.

bowser-super-mario-64-13614121-640-480

Jeg fik også et Star Wars-spil med i købet, men det var lidt for svært og knapt så sjovt. Storebror Kristian gav mig “Zelda: Ocarina of Time” i julegave, og han blev meget glad for det. Jeg var stadig ikke interesseret i rollespil. Det mest sociale spil, jeg ejede, var “Diddy Kong Racing”, som vi spillede med min onkel og to kusiner i ferierne – de købte sig også en Nintendo 64, da de havde prøvet vores. (Der er ikke så mange, som ved det, men “Diddy Kong Racing” var faktisk langt bedre end “Mario Kart 64”.) Endelig købte jeg “Super Smash Bros.” – et helt eminent slåssespil!

Sidst jeg prøvede min Nintendo 64, virkede den desværre ikke. :(

Wii 

Da jeg blev teenager, mistede jeg min interesse for spil. Jeg købte ikke en GameCube. Jeg havde fået computer, men jeg spillede ikke på den. I stedet brugte jeg tiden på at chatte på Internettet, se japanske animationsfilm (anime) og ikke mindst skrive. Jeg skrev historier og havde en ambition om at blive forfatter. Min interesse for religion blev større, og jeg udforskede teologi på nettet, ofte gennem diskussioner på internetfora. Spilverdenen blev fremmed for mig.

På et eller andet tidspunkt købte jeg dog en Wii (husker faktisk ikke hvornår). Den var en noget anderledes maskine, som skulle være mere lettilgængelig for folk, som ikke var gamers. I den kategori befandt jeg mig. Jeg havde træningsprogrammer på den og et “wii board”, jeg skunne stå på, som kunne veje mig og fortælle mig om min balance. Jeg havde en plan om at bruge den til at holde mig lidt i form, men jeg havde selvfølgelig ikke disciplinen til at få det gjort – hvis man overhovedet kan sige, at den egnede sig til det formål.

Selv om jeg havde elsket Super Mario 64, så købte jeg ikke nogen Mario-spil til min Wii. Jeg havde ikke længere intentioner om at bruge tid på at spille. Faktisk fik jeg mit første Mario-spil til jul sidste år. Spillene er billigere nu, men vanskeligere at finde, siden Wii’en ikke produceres længere. Wii’en er allerede en gammel maskine. Da jeg fandt den frem igen efter at være flyttet til Norge, måtte jeg købe en adapter for at kunne slutte den til det nye HD-TV. Den vej går det naturligvis med alle konsoller før eller siden.

30 års-gaven

Hele sidste efterår (2016) legede jeg med tanken om at købe en ny spillekonsol. Men når jeg ikke har spillet seriøst, siden jeg var barn, var det et stort skridt at skulle tage, selv om det lokkede. Det endte med, at min kone tog skridtet for mig. Hun gik sammen med nogle venner og gav mig en PlayStation 4 til min 30 års fødselsdag. Dagen efter tog vi dog på ferie til Thailand.

Og her kommer en stor indrømmelse: Hele ferien i Thailand glædede jeg mig til at komme hjem og spille PlayStation! Forstå mig ret, jeg nød skam solen, varmen og svømmepølen, og det var sjovt at ride på en elefant og at se James Bond Island – men jeg glemte ikke min fødselsdagsgave! Vi havde Internet på hotellet, så nætterne brugte jeg på flittigt at læse om PS4-spil og se game trailers på YouTube. Mit store spørgsmål var naturligvis: “Hvad spiller man egentlig, når man ikke kan spille Super Mario?” (Eller: “Findes der gode spil, som ikke er lavet af Nintendo?”)

Dagen efter jeg kom hjem, gik jeg ind i et shoppingcenter og købte “Batman: Return to Arkham”, som indeholder to ældre Batman-spil. De er fra den periode af mit liv, hvor jeg ikke interesserede mig for gaming overhovedet. De er egentlig lavet til PS3, men de blev genlavet (“remastered”) til PS4. Jeg fuldførte “Batman: Arkham Asylum” efter en uges tid og var dybt imponeret over spillet, selv om det er fra 2009. For mig var det “nyt”.

Som forsinket fødselsdagsgave, så har min svigerinde og hendes samboer dog givet mig et rigtigt PS4-spil, nemlig det nye “Final Fantasy XV”. Jeg har hørt om “Final Fantasy”-spil hele mit liv, men de har aldrig fristet mig det mindste. Det virkede for kompliceret. Nu er jeg dog pludselig blevet totalt opslugt af “Final Fantasy XV”, og jeg tror, min kone har følt sig lidt overset på det sidste…

Derudover spilles der lidt “Lego Harry Potter” og en genudgivelse af “Day of the Tentacle”, som mine brødre og jeg spillede på fars PC som børn (et kapitel jeg ikke tog med). “Batman: Arkham City” og “Need for Speed: Rivals” må vente. Mellem jul og nytår gik jeg også i gang med “Super Mario Galaxy” til Wii, men den er også sat lidt på pause, mens jeg dræber monstrer i Final Fantasy, selv om jeg helt sikkert tager det frem igen på et senere tidspunkt.

Kort sagt: Jeg har det sjovt for tiden, og det er ikke værst at fylde 30.

2 thoughts on “Genfødt gamer

  1. Hej Lars. Jeg husker tilbage i 1999. Hvor vi lige var flyttet til Hornsyld. Jeg var hjemme og besøge dig, der fik vi lov til at spille mod dig i Super Mario Cart? Kan det passe det hedder det? Du vandt vidst hele tiden. Men det er jo fordelen ved at være på hjemmebane ;)

    Mvh Teddy

Skriv et svar

