Kan man dræbe for Jesus?

Nej.

Og hvis du ikke vil læse videre, så har du mit svar dér.

Det er selvfølgelig bare min mening, og der er rigeligt med mennesker, som er meget uenige med mig. Mennesker, som ser patriotisme og kristendom som to sider af samme sag, som betragter vores soldater som Guds krigere – som skyder talibanere og bomber Islamisk Stat for Guds skyld. Som tror at den vestlige verden er den “kristne” verdensdel, og at dens opgave derfor er at bringe vores “kristne” samfund til østen, gerne ved at indføre demokrati, når vi altså engang har fået de ugudelige af vejen.

Problemet med det verdensbillede er selvfølgelig, at det samsvarer fuldstændigt med den radikale islamisme, som vi bekæmper. Det bekræfter det ensidige os-mod-dem-billede og styrker forestillingen om, at krig handler om Religion X mod Religion Y. Dermed har vi selvfølgelig også bekræftet diverse ateisters fordom om, at fænomenet “religion” er problemet til at begynde med.

Så her er de forskellige holdninger, vi tilsyneladende har at vælge imellem…

Enten er vi radikale islamister og ser Vesten som frafalden, og vi håber selvfølgelig, at der snart kommer et stort kalifat, som kan indføre sharia globalt.

Eller også er vi radikale kristne, som brænder Koranen på YouTube og ser på alle disse mennesker som ugudeligt udskud, som må bombes til frelse – og så må vi jo støtte Israel, så Salomos Tempel kan blive genopbygget, som vi jo regner med skal ske til sidst.

Eller også er vi sekulariserede og har opgivet disse forestillinger, vi er ateister, frem for alt er vi bare veluddannede og informerede og har givet slip på al det her splidsskabende overtro, som bare synes at køre mennesker i krig mod hinanden. Hvorfor kan vi ikke bare forenes om at være mennesker og tage hinanden i hånden og droppe disse fantasiforestillinger om himmel og helvede? Det spurgte John Lennon om allerede i starten af 70’erne, og han var jo nok ikke den første.

Og jeg skulle såmænd gerne have gjort det, hvis altså ikke jeg troede, at kristendommen faktisk havde noget på sig alligevel. Jeg tror, at Gud faktisk findes, at der er en spirituel (eller metafysisk) virkelighed bag den virkelighed vi ser, og at Jesus faktisk er “Herre” over skaberværket i en helt legitim forstand, og at vi gør en alvorlig fejl, hvis vi ignorerer ham og ikke følger ham og hans lære.

Nu forholder det sig så sådan, at når jeg læser i Bibelen og prøver at forstå den ud fra, hvad jeg tænker, at de oprindelige forfattere må have ment, og hvad jeg tror, at Gud vil vi skal bruge den til i 2016 (snart 2017) – så får jeg faktisk det indtryk, at Gud også er på menneskehedens side, og at han (faktisk) hader krig endnu mere end John Lennon gjorde.

Kristendommen siges jo at være baseret på manden, som kaldte sig Krist, og den mand var anti-voldelig at dømme ud fra de kristnes skrifter. Det er muligt, at George W. Bush havde en eller anden åbenbaring eller religiøs oplevelse, før han gik løs på Irak, men havde han forholdt sig til personen Jesus, som skildret i kristen tradition og litteratur, så havde han ikke fundet noget, som kunne legitimere hans krigsførelse (eller løgnagtige begrundelser).

Da skaren gik løs på Jesus, bevæbnet med sværd og stokke, så stod nogen (i hvert fald én) af disciplene klar til at forsvare ham. Bibelen siger, at en discipel faktisk huggede et øre af en mand i sit forsøg på at forsvare Jesus. Og Jesus svarede (Matthæusevangeliet 26):

»Stik dit sværd i skeden! For alle, der griber til sværd, skal falde for sværd. Eller tror du ikke, at jeg kan bede min fader om på stedet at give mig mere end tolv legioner engle til hjælp? Men hvordan skulle da Skrifterne, der siger, at sådan skal det ske, blive opfyldt?«

Nu er det måske ikke helt dumt, at Jesus beder en discipel om at fjerne sværdet, for den situation kunne hurtigt have eskaleret, og det havde næppe endt godt for nogen. Så måske var han bare pragmatisk klog. Men tager man han alvorligt, så er der egentlig en større grund til at han siger det han siger, og den grund er, at sværd ikke virker. Sværd er som boomeranger – de kommer tilbage og rammer os selv i maven. Hvis du først deltager i et spil, som kræver sværd, så vil du før eller siden tabe. Vold afslutter ikke noget, men gør at spliden eskalerer, indtil alle er døde.

Jeg tror, Bibelen har ret i, at Jesus kom for at besejre det onde. Men han gjorde det ikke med en hær af engle (selv om det virker tiltalende på drengen indeni mig, som tror det havde været totally awesome!!), men gjorde det ved at overgive sig og dermed afsløre ondskabens natur. Mange ler af ham og håner ham, mens han hænger tilsyneladende hjælpeløst på korset, men bagefter udbryder en forundret soldat (Markus 15):

»Sandelig, den mand var Guds søn.«

Jeps – Jesus vandt.

Og han vandt netop over volden.

Skal vi se fred i Mellemøsten og resten af verden, så må vi begynde at følge i Jesu fodspor. Nogen tror, at pacifisme er en form for passivitet og inaktivisme. Det er det modsatte. Enhver, som har været i en konflikt, ved, at det kræver mere af os ikke at slå igen end at gøre som Jesus og vende den anden kind til. Men vi ved også fra erfaring, hvilket princip som på sigt har vist sig mest effektivt imod mønstre af vold og uroligheder.

Ghandi har testet det ud i Indien. Han døde, ja, men han døde som en vinder. Det er derfor vi stadig snakker om ham. Havde han ført en voldelig koalition, så havde vi ikke husket hans navn. Martin Luther King Jr. gjorde det for amerikanske borgerrettigheder. Hans ikke-vold fik ham også dræbt, ja, men han opnåede langt mere end sine voldelige “kolleger”, og hans navn slår i dag meget hårdere end Malcolm X.

Man kan ikke dræbe for Jesus. Man kan ikke slå for Jesus. Man kan kæmpe for ham, men det kræver, at man følger nogle helt andre spilleregler end dem, som normalt bliver fulgt i denne verden. Det handler ikke om hvem som har den største kæp, men hvem som klarer at vise mest kærlighed på bekostning af ens eget liv.

Det er ikke let at gøre, men det er egentlig relativt simpelt at forstå. Så er spørgsmålet hvorfor denne kristne lære ikke er gået op for så mange “kristne”, og hvornår folk vil opdage, at dette faktisk er et reelt alternativ til religiøs fjendtlighed og sekulær humanisme.

 

 

 

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s