Hvad arbejder du egentlig med?

Der er en del, som jeg kender, som ikke ved, hvad jeg laver i dag.

Jeg er uddannet adventistpræst og har markeret mig en del på nettet med teologiske meninger. Mennesker fra især Midtjylland kender mig som en ung præst. Jeg nåede at arbejde i 2 år, før jeg flyttede til Norge for at være nærmere min kæreste. Det var i 2012, og nu har jeg en bachelor i Retorikk, og så er jeg blevet gift. Jeg er flyttet fra én norsk by til en anden (fra Bergen til Haugesund).

I Haugesund søgte jeg arbejde et års tid uden særlig meget held. Det var vel en blanding af, at mine uddannelser på papiret ikke virker så relevante for arbejdsmarkedet (jeg har fulgt mine nicheinteresser), og at det gik dårligt for olien, og derfor konkurrerede jeg en del med en masse oliefolk, ingeniører og elektrikere og alt muligt andet. De sendte ansøgninger de samme steder hen, som jeg gjorde.

Vi fik så en idé, som Serina (min kone) egentlig havde haft før, nemlig at få et fosterbarn eller et plejebarn. Og hvis vi gjorde det som “beredskapshjem“, så kunne det samtidig være et arbejde med en fast indtægt.

Beslutningen var selvfølgelig svær, fordi selv om jeg havde brug for nogle penge på en eller anden måde, så er det her ikke noget, som man går ind i for pengenes skyld. Man betaler med en del af sit privatliv og en del frihed. Samtidig får man en masse andet til gengæld, ikke mindst det at man hjælper en masse børn i vanskelige situationer.

Det var en laaang proces at blive godkendt. Der var flere instanser, som skulle ind og se på os. Det blev ekstra langtrukkent til sidst på grund af hvad man måske kan kalde flere misforståelser. Men i maj fik vi altså en kontrakt med Bufetat (“Barne-, ungdoms- og familieetaten”), og det statslige barnevern er dermed min arbejdsgiver. Efter et halvt år hos dem kan jeg fortælle, at det er et godt arbejdsmiljø – alle er hjælpsomme og venlige.

I begyndelsen var arbejdet også let nok. Vi havde nemlig ingen børn! Jeg gik og ventede på at få et telefonopkald i 6 uger, hvilket vistnok er meget usædvanligt. Normalt går man ikke ledig så længe. Men i juni måned fik vi så en pige, som fik at vide, at hun skulle på sommerferie til os. Dermed gik min tilværelse fra ikke at have nogen børn til pludselig at stå med ansvaret for en pige på 9 år, som stod i en meget emotionel og vanskelig situation. Den overgang er ret ekstrem, og jeg lærte meget om mig selv de følgende par uger og måneder.

Nu har hun så været hos os i næsten 4 måneder, og som det jo ofte er, så er det uklart, hvor længe hun præcist skal være hos os. Når hun forlader os, så får jeg nogle fridage, jeg har tjent op. Derefter kommer der på et tidspunkt et nyt barn, som vi skal tage os af.

Det er mit arbejde. Jeg kan ikke sige dig alt for meget om, hvad det indebærer, dels fordi jeg selvfølgelig har tavshedspligt, og så er det også forskelligt fra barn til barn, men en fællesnævner er nok at trøste og give opmærksomhed, at bygge faste strukturer op omkring et barns hverdag. Det kan ofte også betyde nætter med meget lidt søvn. Det er ikke “almindelige” børn – og dog, det er selvfølgelig helt almindelige børn, men de er i ualmindelige situationer, og det reagerer de naturligt på. Nogle af dem har været i ualmindelige situationer ganske længe.

Selv om det kan være stressende, og selv om jeg ved, at jeg sikkert ikke har prøvet det “værste” endnu, så kan jeg umiddelbart sige, at jeg er glad for mit arbejde. Jeg er glad for, at vi gik ind i det her arbejde, selv om jeg næppe havde fundet på det, hvis ikke det var for Serina. Jeg trives og har det godt. Jeg er altså ikke præst længere. Det kan jeg på nogle områder savne, og på andre områder savner jeg det ikke overhovedet. Jeg tror gerne, jeg vil være præst igen på et tidspunkt, men lige nu passer dette arbejde mig rigtig fint.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i My life. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

