Hvad kan vi vide om Gud?

Hele mit voksenliv har jeg interesseret mig for spørgsmålet om Gud, hvem han er, og hvad vi reelt kan vide om ham. Men selv om jeg har studeret teologi og altid er i gang med flere bøger om Gud, så føler jeg mig ikke nødvendigvis meget klogere, måske med den undtagelse, at jeg er ret sikker på, at Gud er der – at en ateistisk beskrivelse af verden ender med at være absurd.

En Gud over tid og rum?

Fornylig læste jeg en bog af David Bentley Hart, som hedder “The Experience of God”. Der var meget, jeg kunne lide ved den bog, ikke mindst hvordan forskellige religiøse traditioner har været enige om gudskonceptet, og hvordan Gud adskiller sig fra de “guder”, som man oftest hører ateisterne gøre nar af. Gud er ganske enkelt den højeste virkelighed, som alt andet findes på grundlag af. I tillæg bærer hele verden og vores oplevelse af den præg af, at den er skabt af Gud, og at vi er skabt til Gud. Vores egen bevidsthed, ikke mindst.

Selv om Hart kritiserer rationalisme og (som ortodoks kristen) selv er fortaler for en mere mystisk tilgang til at lære Gud at kende, for eksempel gennem meditativ bøn, så gør bogen meget ud af at forsvare en klassisk forståelse af Gud – hvad man måske kunne kalde “filosoffernes Gud”.

(Hvis der var noget, som mine professorer på teologistudiet godt kunne lide at sige, så var det, at “det eneste, vi kan vide om Gud, er dét, som Gud selv har åbenbaret for os”. Dermed afskrev de en lang filosofisk tradition, som har taget for sig at “tænke sig til Gud” frem for at søge efter vidnesbyrd om ham og lade sig rette af Bibelen. De to ting behøver dog ikke nødvendigvis udelukke hinanden. Filosoffer kan jo forholde sig til verden og deres egne subjektive oplevelser som åbenbaringer fra Gud.)

Hart er én blandt mange, som på baggrund af sin filosofi siger, at Gud må være udenfor tid og rum. Hvis Gud hørte under tid og rum, så var han jo blot en skabning blandt mange (en “gud”, men ikke Gud). Men hvis han er udenfor tid og rum, kan han da relatere til os, som er indenfor? Kan bøn påvirke ham? Kan han beskrives som en person, der kan tage beslutninger og forandre sig? Kan Guds egen oplevelse af verden vokse? Eller er han mere som en konstant, en lov, en abstrakt søjle, som alting hænger på?

En åben og personlig Gud?

Den filosofiske Gud støder let ind i, hvad man kunne kalde den bibelske narrativs Gud. I Bibelen hører vi om en Gud, som ligner på mennesker. Eller mere korrekt sagt, mennesker ligner på Gud, idet de er skabt i Guds billede. I Bibelen kan Gud blive skuffet og ked af det, han kan blive vred, og han kan fortryde handlinger og vurdere at gøre ting anderledes end først planlagt. Det er en personlig Gud, som synes at opleve verden i tid og rum.

Vi kan selvfølgelig sige, at “det bare er skrevet sådan”, fordi de ikke vidste bedre dengang, men at Gud ikke i virkeligheden er sådan – men hvis vi siger det, så har vi jo tilpasset Bibelen vores filosofiske kategorier i stedet for at lade den diktere vores opfattelse af Gud. Derfor har nogen argumenteret for, at vi må give slip på vores filosofiske kategorier til fordel for Bibelens Gud – en Gud, som er åben overfor sit skaberværk, som er personlig, og som endda tager risici. Hvis du vil vide mere om dette, så undersøg “The Open View of God” eller “Open Theism” (se for eksempel præsentationerne af Gregory Boyd på youtube, som dog også forsvarer teologien ud fra filosofi – eller læs bogen “The God Who Risks” af John Sanders).

Men måske det også har en betydning, at beskrivelserne findes i Det Gamle Testamente, og måske disse beskrivelser er mangelfulde eller blot skygger af den egentlige Gud. Selv om kristendommen er en fortsættelse af den jødiske religion, så er den også en revidering af den, eller en opdatering. En sådan tanke kan man i hvert fald få, når man læser om Jesus, og om hvilken betydning, han har for vores tro.

En kærlig, lidende Gud?

Johannes skriver, at Gud er kærlighed (1 Joh 4,8). Det er måske den bedste definition af Gud, som Bibelen har at give os. Hvor der er kærlighed, dér finder vi også Gud: “Ingen har nogen sinde set Gud, men hvis vi elsker hinanden, bliver Gud i os, og hans kærlighed er fuldendt i os.” (1 Joh 4,12) Den sætning minder lidt om en anden sætning, som også er skrevet af Johannes: “Ingen har nogen sinde set Gud; den Enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens favn, han er blevet hans tolk.” (Joh 1,18) Det Nye Testamentes budskab er nemlig, at Gud er blevet åbenbaret for os. “Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os: at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham.” (1 Joh 4,9)

Midt i kampen mellem den filosofiske Gud og den hebraiske narrativs Gud, så skal slaget måske afgøres af denne kærlighedsfigur, som gjorde det komplet uselviske at give sit liv for så at vinde det tilbage på verdens vegne. For Jesus blev jo ikke slået ihjel ved et uheld – det var en væsentlig del af hans mission, som handlede om at stifte et Rige på jorden. Det var noget, som Skrifterne selv sagde måtte ske (Matt 26,54) . Det var også måden, det onde i verden blev (og bliver) overvundet (Joh 12,31).

Jesus på Korset – dét er Gud. Spørgsmålet er så, hvilke andre gudsbilleder og teologiske opfattelser, der så må lade livet til fordel for denne lidt mærkelige og alligevel fascinerende åbenbaring af Gud. Det er åbenlyst, at det ikke efterlader nogen pladser til teologier, der beskriver Gud som en tyran eller en despot. I stedet har vi at gøre med en kærlig Gud, som er villig til at ydmyge sig og lide for sine skabninger. Gud er en lidende tjener, og vores teologiske opgave er at finde ud af, hvad dette siger om Gud, og hvordan det udfordrer sandheder, som vi tidligere har taget for givet.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Kristendom, Open Theism. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s