Nuttolene, din tid hos os var kort…

Jeg har et meget svagt minde fra skolegården. Det er ikke traumatisk eller noget. Vi sad rolig og spiste madpakker. Det var forår og dejligt vejr, lidt som nu.

“Hvad er det, du har dér?” spurgte en af mine klassekammerater og pegede på min madpakke.
”Det er bare en sådan helt almindelig nuttolenemad,” sagde jeg og undrede mig lidt over hans spørgsmål, for i den store verden af mad, så var dette jo grundstenen.
”Det ser mærkeligt ud,” konstaterede han og spiste videre af sin hamburgerrygsrugbrødsmad.

Jeg syntes selvfølgelig, “hamburgerryg” var mærkeligere. For det første, så sagde man det ikke sådan som det stavedes – der stod ikke “ham-bo-ryg” på pakken – og så lugtede det meget stærkere end min neutrale nuttolenemad. Efterhånden skulle det dog gå op for mig, at det alligevel var mig, som var den mærkelige. Hamburgerryg var meget mere normalt (eller almindeligt) i danske skolemadpakker.

nutmad

Jeg var dog ikke alene! Mange andre børn i dette land – ikke mindst dem som tilhørte samme sundhedsorienterede frikirkesamfund som mig – voksede op i vegetariske hjem og kendte til det fantastiske produkt, som hedder: Nuttolene.

Hvad er det så?
Er det ost? Nej.
Er det kød? Nej!
Er det pølse? Nej…
Er det tofu? Nej.

Nuttolene er jordnødder. Peanuts, som er blevet blendet og stegt og puttet på dåse. Resultatet er et produkt, som fungerer som pålæg på brødskiver, men også som vegetariske bøffer i diverse retter. Man kan lave “hawaibøf” af dem ved at dyppe dem i æg og rasp og stege dem på panden, servere dem med kartofler, brun sovs, ananas og salat. (Fornylig prøvede jeg dog noget nyt, som var ret fantastisk: Friturestegte hawaibøffer.) Man kan også skære dem op i små bidder og bruge dem i en vegetarisk frikasé. Eller på kartoffelmos, så det bliver lidt ala “brændende kærlighed”.

Eller man kan putte “stuffing” mellem dem og stege dem i ovnen som en slags steg og spise den 24. december aka Juleaften!

4213497826_0ae58b7fd9_b

Nuttolene er det “kød”, som jeg er vokset op med. Det vil nok være forkert at sige, at det er det eneste kød, jeg kender til, for som voksen har jeg fået den uvane faktisk at spise kylling relativt jævnligt. (Denne vane udfordres dog meget af, hvad jeg hører om kyllingproduktionen.) Lammekotelleter og entrecôte har også sin appel nu… Men hvis nuttolene kunne købes i butikkerne dér hvor jeg bor, så ville det alligevel udgøre en væsentlig del af min kost!

Men den tid er forbi.

“Hvorfor det?” spørger du sikkert.

Fordi den sidste nuttolene er blevet produceret, og der kommer ikke flere. Jeg kender ikke detaljerne, men jeg hørte, at én, som har solgt produktet, ikke længere kunne få flere, fordi de sluttede med at producere dem!

Det er vanskeligt helt at beskrive, hvad jeg følte, da jeg hørte dette.

image

Men jeg kom mig over chokket relativt hurtigt. Der findes jo meget andet godt vegetarisk. Udvalget er eksploderet, siden der over de sidste 10 år er opstået en stor gruppe postmoderne hippieveganere, som kæfter op om miljø og dyrevelfærd og sværger til ikke at røre så meget som en laktosefri yoghurt. Takket være dem har vi nu et fint udvalg i almindelige dagligvarebutikker. Vi kan overleve, selv uden nuttolene… Hjemme hos os spiser vi faktisk mere kidneybønner end nuttolene. Så ja, vi overlever.

Og alligevel ikke.

Nuttolene er smagen af barndom. Det er den vigtigste ingrediens i mors mad. Tiderne skifter, ja, mobilerne bliver smartere, bilerne kører på el, Donald Trump bliver måske endda amerikansk monark – men kan det virkelig være rigtigt, at vi skal vænne os til tanken om, at nuttolenetiden er forbi?

Skal min lille søde halvt-koreanske niece vokse op uden nuttolene? Se godt på hende. Hendes hippocampus er ikke færdigudviklet, så alt hun oplever lige nu vil være glemt, når hun er voksen. Dette kan potentielt betyde, at hun (som voksen) ikke kommer til at huske smagen af nuttolene!!

image

Det skal være løgn!!

Så derfor er spørgsmålet: Hvad gør vi nu?

Opretter vi en facebook-gruppe? Hvad skal den hedde? “Folkebevægelsen for Nuttolene”? “Bring Back Nuttolenen”! “Nuttoleneentusiaster til Kamp”?

Jeg ved det ikke – men noget jo gøres.
For børnenes skyld.

OPDATERING:

Som de fleste af os efterhånden er blevet klar over: Al vellykket aktivisme starter med en Facebook-gruppe. Derfor har jeg også oprettet en gruppe for nuttoleneelskere, der gerne vil kæmpe for at få den tilbage på butikshylderne. Vær med:

https://www.facebook.com/groups/520463771472446/?pnref=story

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i My life, Sjov. Bogmærk permalinket.

4 svar til Nuttolene, din tid hos os var kort…

  1. David siger:

    Jeg handler med Nuttolene og køber det direkte hos Urtekram. Producenten af Nutana produkter i Sverige stoppede produktionen, og Urtekram har så arbejdet på at finde en anden producent. Jeg har i sidste uge talt med damen, jeg bestiller varer hos og spurgte til Nuttolene, og de regner med, det kommer ud på markedet igen sidst på året – så fortvivl ikke.

  2. Lars siger:

    Tak David, det er også hvad de har fortalt mig på e-mail, så det bliver nok alligevel ikke den sidste juleaften med nuttolenesteg.

  3. Hvad er status på Nutolene :-) Fantastisk med Ildsjæle!

  4. Lars siger:

    Sidste udmelding fra Urtekram er, at den starter i produktion igen i 2017. Så nuttolenekrisen nærmer sig sin afslutning ;)

Skriv et svar

