“Har du legitimasjon?”

Nej, det har jeg ikke.

Jeg har i hvert fald ikke noget, som kan bevise, at jeg er den retmæssige ejer af mit norske personnummer. Jeg har et dansk kørekort og et dansk pas, hvori du finder mit danske CPR-nummer, men det hjælper ikke meget, når jeg kommer på sygehuset, rækker sygeplejersken mit kørekort, og hun forvirret spørger, hvor mit norske personnummer står.

Sagen er den, at jeg ikke har fundet et ID-kort, som er alment anerkendt. Den mulighed findes ikke, udover norsk pas og norsk kørekort. For nogle få år siden havde jeg kunnet få et norsk bankkort, hvor de postede foto på, men den mulighed er nu forsvundet – nye norske bankkort har ikke længere billede på og kan derfor ikke bruges som legitimation. (Heldigvis kan jeg alligevel handle med det.)

Sygeplejersken, der spurgte efter legitimation, endte med at tro mig på mit ord, når jeg nu insisterede på, at det var mit norske fødselsnummer, jeg havde givet hende. Jeg håber så, at andre instanser også vil tro mig på mit ord, og at jeg ikke “utestenges” helt fra det offentlige Norge, når det engang går op for dem, at jeg ikke kan bevise, jeg er mig.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i My life. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

