DF’er afslører sit menneskesyn med lovforslag om beslaglæggelse af flygtninges værdigenstande

Jeg skriver ikke meget om politik, for jeg føler egentlig ikke, at jeg har meget samfundsvidenskabelig indsigt at dele ud af. Dog ved jeg, at mange andre, som deltager i den politiske debat på nettet, heller ikke har det, så hvorfor holde sig tilbage? Det, som interesserer mig mest, er ideerne bag den praktiske politik, ideologien og menneskesynet. Når jeg lytter til et interview, så prøver jeg altid at lytte mellem linjerne.

Tag for eksempel det seneste interview med DF’s Udlændinge- og Intergrationsordfører, Martin Henriksen. Han snakker om, hvor grænsen skal sættes for, hvad flygtninge kan tage med ind i landet.

“Der, hvor der er tale om værdigenstande, hvor man ikke kan sige, det er noget man har brug for for at opretholde en sådan nogenlunde levestandard, der skal man ha’ mulighed for at konfiskere – hvis man for eksempel render rundt med et armbåndsur til 20-30.000 kroner, så vil jeg helt bestemt mene, så ta’r man selvfølgelig det.”

Hvad er en “sådan nogenlunde levestandard”? Det bliver naturligvis ikke forklaret, men et dyrt armbåndsur er det ikke lov at have. Resten af interviewet går på, at intervieweren forsøger at finde ud af størrelsesordenen på, hvad Martin Henriksen mener er rimeligt at tage fra en flygtning.

Hvad det selvfølgelig grunder i er en opfattelse af, at den private ejendomsret, som omfatter alle mennesker, ikke omfatter flygtninge, da de ikke er mennesker. De skal altså ikke have lov at eje ting af betydning – deres ting er vores ting. Dette er en typisk form for behandling af undermennesker, hvad enten vi snakker slaver i USA eller forfulgte minoriteter (fx jøderne op til Anden Verdenskrig).

“Et armbånd til 15.000 kan man selvfølgelig også godt konfiskere. Man kommer her og siger, man er forfulgt, man vil ha’… man vil gerne være i Danmark, og det koster rigtig mange penge – der kommer mange mennesker, så det bliver dyrere og dyrere hele tiden, og derfor er det rimeligt nok, man også selv er med til at finansiere det.”

Her præsenteres så et argument for konfiskeringen af værdigenstandene: Det handler om at finansiere opholdet i Danmark og udgifterne forbundet med flygtningestrømmen. (Dette rationale fremgår også helt eksplicit af lovforslaget, Henriksen og DF kommer med.) Dette gør Henriksens forslag til en meget underlig størrelse, fordi det rejser spørgsmålet om, hvordan værdigenstandene skal omsættes til værdi – skal flygtningenes vielsesringe og armbåndsure så sælges på auktioner til almindelige danske borgere og fortjenesten overføres til den kommune, som tager imod den pågældende flygtning? Forestil dig nedværdigelsen ved at du kommer til et land, og dine ejendele bliver taget fra dig og solgt til rige borgere i det land, du er flygtet til.

Men her er den virkelig interessante og afslørende formulering i ovenstående udtalelse: “Man kommer her og siger, man er forfulgt.” Tænk over den formulering. Virker det til, at Henriksen tror på dem? Eller er det bare noget, de kommer her og siger? Hvorfor sagde han ikke “de er forfulgte og kommer til Danmark”? Jeg synes, ordvalget afslører en helt tydelig mistænkeliggørelse af flygtninge. Det kan godt være, det ikke var en særlig gennemtænkt sætning, men så meget desto mere afslører den om, hvor Henriksen kommer fra rent ideologisk.

Når man har hørt længe nok på Dansk Folkeparti, hvad de frygter og garderer sig imod, så er den ikke vanskelig at forstå. I deres rækker fortæller de igen og igen den sejlivede myte om, at ingen (eller i hvert fald meget få) reelt er forfulgte og tvungne til at komme til os – de kommer bare for at stjæle vores velfærd og vælte vores værdier. Forfølgelsen er den løgn, de fremmede bruger for at få fri adgang til vores land og vores sociale ydelser.

Interviewet varer bare otte minutter, hvor intervieweren prøver at forstå forslagets udformning og ikke mindst det ansvar, det pålægger embedsmanden at vurdere, hvor meget som er “fair” og “rimeligt” at fratage flygtningene.

Min tanke er, at det er naivt at tro, at det eneste DF vil tage fra flygtningene er deres værdigenstande. Bevidst eller ej, så prøver de også via retorik at fratage flygtninge deres status som flygtninge og i udbredt grad som mennesker med krav på at eje ting af værdi. 

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Nyhederne, Politik, Sprog. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s