Vi taber os ikke ved at tælle kalorier

Sidste år tabte jeg mig 9 kg. Jeg har siden efteråret holdt vægten nogenlunde stabil, bortset fra at jeg på det seneste har taget lidt på, men jeg er nu indstillet på at tabe mig igen, primært for at holde risikoen for diabetes så lav som muligt (noget, der har optaget mig i særlig grad siden flere i min familie fik diagnosen). Derfor interesserer vægttab mig, og jeg har det sidste år læst flere bøger og artikler om emnet.

I en net-artikel på iform.dk med overskriften “Forbrænd mest fedt” finder man følgende påstand:

For vægttabet er det ligegyldigt, hvordan kalorierne er blevet forbrændt. Kroppen regulerer vægten efter forholdet mellem indtagne og forbrændte kalorier.

På min mors køleskab hænger en magnet, som siger:

“Jeg har aldrig mødt en kalorie, jeg ikke kunne lide.”

Dette er tilfældige eksempler på dét, man hører overalt: “Kalorierne er synderne. Hvis du skal tabe dig, så må du forbrænde flere kalorier, end du indtager.” Ligesom man i økonomi har en basal teori om landets “betalingsbalance” (“vi skal eksportere mere, end vi importerer”), så har man indenfor kosthold og fitness en teori om kroppens energibalance: “Brug mere, end du spiser.” Hvis du tager på, så er det altså enten fordi du spiser for meget, eller fordi du bevæger dig for lidt…

Problemet er bare, at det vist nok ikke passer.

Mit “vist nok” er et udtryk for, at jeg ikke er ekspert i krop og biologi og ernæring og derfor ikke skal lade som om jeg er. Skal jeg derimod tale ud fra egen erfaring (hvilket må være tilladt), så ser jeg ikke nogen klar sammenhæng mellem hvor meget jeg spiser, hvor meget jeg bevæger mig, og hvor meget jeg taber mig eller tager på. Det samme vil mange andre, som har forsøgt at tabe sig og har ført journaler over deres spise- og motionsvaner, kunne fortælle: Der er noget ved kalorie-teorien, der ikke stemmer.

nuts

Men hvad er det så, der gør, at vi taber os (eller tager på), hvis ikke det er “kalorier-ind minus kalorier-ud”? Meget tyder på, at det afgørende er hvilke kalorier vi spiser.

Som mange populære diæter og kure er udtryk for, så er der nemlig forskel på kalorier. “Hvor mange kalorier indeholder dette?” er ikke et særlig vigtigt spørgsmål i forhold til “Hvilke kalorier indeholder dette? Hvilken type fedt er det? Hvad gør det ved mit blodsukker? osv.” Dette handler om en proces i kroppen, som egentlig er alment kendt, selv om den ofte bliver ignoreret.

Når du spiser mælkechokolade, så stiger blodsukkeret,
og når blodsukkeret stiger, så dannes der insulin,
og når du har insulin i blodet, så lagrer kroppen fedt.
Det er umuligt at “forbrænde” fedt, når du har insulin i blodet.

(Et af symptomerne på diabetes er faktisk pludselig vægttab. Grunden til dette er, at diabetikere ofte har problemer med insulinproduktion, og derfor forbrænder de fedtet, selv om de har forhøjet blodsukker. Dette er også grunden til, at nogle diabetikere tager på, når de begynder at tage insulin. Anyway…)

Derfor er det de madvarer, som får blodsukkeret (og dermed insulinen) til at stige for meget, som får kroppen til at lagre fedt. (Hvis du vil vide mere om hvilket mad det drejer sig om, så søg på Glycemic index.) Det betyder, at der er forskel på kalorier: Der er gode og dårlige kalorier, og kunsten at tabe sig består egentlig i at kende forskel på dem.

At spise avocado og jordnødder gør for eksempel ikke nogen skade, selv om de indeholder meget fedt og mange kalorier – det er gode kalorier (= sunde madvarer) – men at spise cornflakes, franskbrød og hvide ris, det vil til gengæld gøre dig bred om livet på grund af de letoptagelige kulhydrater. Hvad mange forældre ikke er klar over er, at en skive hvidt brød har omtrent samme effekt på deres barns blodsukkerniveau som et rør smarties. Det værste må dog næsten være juice med sin evne til at snige sig indenbords næsten ubemærket (mange drikke er trojanske heste for de dårlige kalorier – vi opdager dem ikke, fordi de ingenting fylder i maven).

Så min foreløbige lægmands-konklusion er:

Fedme er et stort problem i den vestlige verden. Diabetes er også et stigende problem, hvor overvægt synes at spille en meget afgørende rolle. Derfor har vi brug for at sprede denne kundskab om, hvad som egentlig er skyld i vores vægtproblemer. Vi kan ikke motionere os ud af problemet. Det er ikke (sådan som mange siger), at vi spiser for meget og rører os for lidt. Vi snakker alt for meget om antallet kalorier. I stedet bør vi snakke om, hvad vi spiser, hvad det gør ved blodsukkeret, og hvordan kroppen reagerer på det. Derudover vil jeg sige undskyld til helseeksperter for diverse fejl og problematiske formuleringer i ovenstående – håber det ikke rokker for meget ved konklusionen.

Det var for resten ikke bare ved at undgå kulhydrater, at jeg tabte mig 9 kg i 2013. Det gjorde jeg primært ved hjælp af 5:2-kuren, som jeg hørte om via et BBC-program med lægen Michael Mosley. Anbefales også.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Mad og drikke, My life, Videnskab. Bogmærk permalinket.

3 svar til Vi taber os ikke ved at tælle kalorier

  1. Michala siger:

    Uuh!
    Det er spændende! Har lige været til eksamen i dette (Biokemi) og skal snart op i Patofysiologi (mht diabetes). Spændende spændende. Jeg er helt enig i, at det er vigtigt hvilke madvarer vi indtager – dog er jeg fuldt ud overbevist om at motion er en meget vigtig faktor i alt dette.
    Og jeg tror også vi spiser for meget.

    Kroppen er i stand til at danne et lager af glykogen af meget af de kuldhydrater der indtages, og det er først når dette lager er ‘fyldt op’, at den begynder at lagre kulhydraterne som fedt. Det tager ikke så lang tid. Vores glykogen lager er ikke så stort. Det vil også sige at når lageret er fyldt op, vil kulhydraterne lagres som fedt – uanset om det er kulhydraterne fra en gulerod eller en marsbar…. Måske lidt sat på spidsen… Vi spiser for meget…

    Motion øger muskelmasse og har meget indflydelse på, hvor gode vi er til at forbruge de kulhydrater vi har indtaget.
    Musklerne bruger nemlig kulhydrat som kilde til dannelse af ATP, som er energien der gør vi kan bevæge os. Hvis vi ikke har spist for nylig og motionerer, vil kroppen bruge af glykogenlageret, og når dette er brugt op vil kroppen begynde at omdanne fedt til ATP. Skulle man have så lidt sul på kroppen, at der ikke er nok energiforsyning begynder nedbrydning af muskelproteiner og andet spændende – eller knap så spændende i virkeligheden. Men det er jo generelt ikke vores problem. Her snakker vi langtidsfaste…
    Skulle man allerede være ramt af diabetes, gør motion faktisk, at musklerne lettere forbruger glukose som ‘energikilde’ UDEN forøgelse af insulin behovet…. Interessant synes jeg :-)
    Åh, ja – ‘It also assits in weight control, reduces stress, and improve cardiovascular fitness’. (Fra lærebogen, som ingen er interesseret i at kende til.)
    Åreforkalkning er lige så stor en fjende som diabetes :-)

    Hm. Var der sammenhæng i det? Blev lige så ivrig…

    Er hverken helseekspert eller læge, men man kan jo altid forsøge at lyde klog :-)

  2. Lars siger:

    Det her bliver da lidt kompliceret, men jeg er enig med dig i, at det er spændende. :) For mig har emnet inspireret en livsstil, hvor jeg kombinerer 5:2 diæt med en generel forsigtighed overfor kulhydrater, men hvor jeg til gengæld ikke går op i at tælle kalorier. Motion er uden tvivl sundt, men jeg ville personligt ikke gøre det med det formål at tabe mig – jeg ville gøre det for at styrke muskler og kredsløb. :)

  3. Michala siger:

    Hehe, ja okay – sorry. Som sagt blir’ jeg let lidt ivrig…
    Og jeg ser din pointe – selvom jeg ikke ved om jeg er enig.
    Jeg synes bare ofte folk taler om kostændring (som er meget vigtigt), men springer let hen over motionen, fordi det måske er knap så spændende (mig selv inkluderet) – og det vil i sidste ende også gøre os syge :-)
    Jeg går selv ind for faste – det er super sundt for tarmsystemet at få en pause! Jeg gør det lidt anderledes med bare to måltider om dagen (morgen og middag).
    Det er også god for tænderne uden for mange måltider i øvrigt!! ;-)

Skriv et svar

