Abort: Hvilken side skal tvivlerne vælge?

I debatten om abort møder man et spektrum, hvor vi på den ene yderlighed har dem, som mener at fosterets liv er helligt og skal beskyttes for enhver pris. Det er religiøse fanatikere, som dukker op på abortklinikker for at skade eller dræbe læger, der foretager aborter. I den modsatte ende af spektret har vi så dem, der ser abort-indgrebet som en lidt mere besværlig form for prævention – det, som bliver fjernet ved dette indgreb, er et uvelkomment stykke kød (svarende til en svulst).

Ingen mennesker, jeg foreløbig har snakket med om abort, har passet ind i nogle af disse to kategorier. Om man er for eller imod, så er vi det i forskellige grader, men vi er det sjældent i en ekstrem grad, og rigtig mange – muligvis de fleste af os? – tager spørgsmålet meget alvorligt, men vil nok alligevel definere os selv som “i tvivl”.

Men netop fordi spørgsmålet er så alvorligt, så er det værd at spørge: Hvilken side bør man gå til, hvis man føler, at man står i midten?

Baby Grip-Baby Hands-Beautiful and Cute Baby Photos-Software Wanted

Jeg så netop en meget kraftig “imod abort” hjemmeside, som en kristen ven på facebook refererede til. Den hedder 16000.dk. Hvis du klikker på den, så kommer du ind på en blog, som har fået tilknyttet dette sære domæne. Den repræsenterer organisationen, Retten til Liv. De 16.000, der er tale om, er det antal aborter, som bliver udført i Danmark hvert år. Hjemmesidens visuelle retorik er meget påfaldende: Den er mørk og dyster og fyldt med kors af den type, du stiller op til at mindes de afdøde. Der står i højre side, at en rigtig korsmark (en mark fyldt med kors) angiveligt ligger ved Løsning, ikke langt fra hvor jeg selv er vokset op.

Spørgsmålet om abort kan stilles op på forskellige måder. Mange fokuserer på spørgsmålet “er det liv”, men dette er egentlig ikke det underliggende spørgsmål, men blot et skridt på vejen for at afklare det mere essentielle spørgsmål: “Er det drab?

a) Hvis de ufødte børn (eller fostre) ikke reelt lever, før de bliver aborteret, så er det ikke drab. Mange mener, at livet først begynder efter fødslen, eller i hvert fald når man er nået en bestemt alder inde i maven (som vores nuværende lovgivning antyder), og derfor er abort, sådan som det praktiseres nu ikke drab. I givet fald er indgrebet moralsk neutralt, ikke nødvendigvis rigtigt, men heller ikke forkert.

b) Men hvis de er i live, før de bliver aborteret, så konstituerer aborten et “drab”. Man vil her skulle gøre nogle mentale hop for ikke at nå konklusionen, at de 16.000 børn, som bliver dræbt i Danmark hvert år, ikke er en massakre. Hvis det på nogen måde er rigtigt, at abort er drab, så er den danske virkelighed ganske enkelt gruopvækkende, og det er i givet fald underligt (ja, uhyggeligt) at ikke flere addresserer det, som foregår på sygehusene.

Hvad man gør, når man er i tvivl 

Men som sagt er de fleste i tvivl. Men det betyder ikke, at det bare er et spørgsmål om at vælge, og at det er lige så moralsk at vælge det ene frem for den anden. At være passiv er et moralsk valg, og hvis man er i tvivl, så bør tvivlen komme den ene handling mere til gode end den anden. Dette kender vi fra en række eksempler.

Lad os sige at du er en mor, og at din nabo beskyldes for at seksuelt krænke et barn. Politiet blandes ind i sagen, men han bliver ikke dømt – fordi der er ingen beviser. Han kan være pædofil, men det kan også være en falsk beskyldning. Du kan ikke vide det, du er i tvivl. En dag inviterer din mand dig ud at spise om aftenen. Der skal findes nogen til at passe børn. Din nabo overhører det (fra den anden side af hækken) og tilbyder, at han kan passe børnene, mens I er i byen om aftenen… Hvad havde du gjort?

Eller lad os sige at dine børn skal på lejrskole en uges tid, noget som er arrangeret af skolen, og du finder ud af, at de vil blive kørt af en lærer i en lille, lejet bus. Du hører fra andre forældre, at samme lærer tidligere har kørt galt (faktisk flere gange!), og så hører du i trafikmeldingen samme morgen, at der kommer til at være ekstremt glatte veje (på grund af kulde), og at man derfor skal køre meget varsomt… Hvad havde du gjort?

Det sikre valg for barnet

I begge disse eksempler handler det naturligvis om risiko. Det er den størrelse, vi alle sammen skal forholde os til, når vi befinder os i situationer, hvor vi ikke ved alt, vi gerne vil vide, men hvor vi ser en stor sandsynlighed for noget, som er meget uønsket.

Hvis vi er rationelle, så tager vi det mest sikre valg. Vi finder nogle, vi stoler helt på, til at passe vores børn og stikker naboen den undskyldning, at vi ikke ønsker at være ham til ulejlighed. Vi ringer til skolen og spørger, hvem som skal køre børnene og deler måske nogle af de bekymringer vi har, før vi endeligt vælger, om vi lader børnene tage med – er vi fremdeles usikre, så lader vi børnene blive hjemme.

Men i abortdebatten er dette rationelle princip for “moralsk handling under uvidenhed” ofte blevet fuldstændig ignoreret. Som stat har man valgt at tillade abort. Dermed har staten ikke sagt, at det nødvendigvis er det etiske valg, men den har ladet det være op til den enkelte kvinde at vurdere spørgsmålet.

abortion-Older-Women

At få taget en abort er aldrig sjovt eller specielt positivt. Det er en situation, kvinden oftest vil føle sig tvunget ud i. Der finder en kulturel tabuisering angående temaet sted, som forårsager meget smerte og gør, at kvinder ikke bliver mødt med den forståelse og sympati, de har brug for. Dette er i sig selv et kæmpe problem: At man sympatiserer enten med kvinden på bekostning af barnet eller med barnet på bekostning af kvinden. Jeg tænker, vi bør gøre begge dele: Tage os godt af kvinden og tage vare på barnet.

Men en anden grund til, at det kan være vanskeligt er, at meget få kvinder klarer at være helt sikre på, at der ikke er noget galt med at få foretaget indgrebet. Meget få klarer at være helt sikre på, at det er det rette valg. Det normale er at være i tvivl.

Men dette er altså et af de mere oversete spørgsmål i debatten om abort, som har hersket i mange, mange år, og som efter min mening er blevet alt for stille de senere år: Hvis det, du gør (som læge eller som kvinde), muligvis er drab, muligvis ikke er drab, hvilket valg bør tvivlen da komme til gode?

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Moral og etik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s