10 gode grunde til at faste

Da jeg stadig havner i diskussioner med folk om dette af og til, så vil jeg her liste 10 ting, jeg kan referere til, som viser at faste er en fornuftig ting. Her er 10 gode grunde til at faste (du vil se, at der faktisk er mere end 10, da nogle af punkterne er ganske indholdsrige):

  1. Faste betyder færre kalorier! Denne grund er næsten for åbenlys. Dette gælder også på de dage, når du ikke faster. Hvis du faster over tid, så vil din mavesæk krympe, og du vil opleve, du hurtigere bliver mæt. Jeg plejede at spise større portioner, men min livsstilsforandring har gjort, at jeg føler for at spise mindre. I en tid hvor folk får foretaget ekstreme operationer for at opnå samme effekt, så burde vi tale langt mere om faste, end vi gør …

  2. Faste resulterer i fedtforbrænding. Der har længe været nogle myter om, hvad faste gør ved stofskiftet og forbrændingen. Diverse diætister og læger lader til at tro, at hvis bare man faster en dag, så går det udover musklerne. Nu har tilpas mange prøvet det til at kunne afvise denne myte. Det, der sker, er, at kroppen først forbrænder det sukker, man har i blodet – men når insulinniveauet går ned efter 3-4 timer uden mad, så går kroppen til fedtdepoterne for at hente sin energi. Hvis man husker at drikke og desuden holder sig i bevægelse (fx går en tur), så skulle det endda være endda mere effektivt.
     
  3. Faste giver fornyet energi. Dette hænger sammen med grund nr. 2. Nogle mennesker har tilvænnet deres krop til at køre på sukker. Dette er en ret ustabil energikilde. For det første kræver den, at man hele tiden fylder på. For det andet gør det, at energiniveauet svinger meget op og ned, så enten er man gearet (og har vanskeligt ved at koncentrere sig), eller også er man sløv (og har vanskeligt ved at koncentrere sig). Når kroppen er tilvænnet faste, så balanceres blodsukkeret, og man oplever et godt energiniveau dagen igennem. Advarsel: Mange har opgivet faste, inden deres kroppe egentlig har vænnet sig til det. Den type mennesker siger, at “faste ikke er for dem, fordi de bare bliver irritable” – men havde de givet det en ordentlig chance, så ville de have erfaret, at dette faktisk går over. Jeg er ikke mere irritabel, når jeg faster, tværtimod.
     
  4. Faste forlænger din livstid. Man bremser aldringsprocessen. Når vi spiser ofte, så producerer vi noget, som hedder IGF-1. Men ved faste reduceres dette væksthormon – det gør at visse reparationsgener bliver aktiveret, og kroppen begynder at reparerere celler i stedet for at skifte dem ud. Der er en biokemisk proces her, jeg ikke forstår, da jeg hverken er læge eller videnskabsmand, men bundlinjen er, at faste gør, du aldres langsommere, derfor lever længere, og at din krop reparerer på sig selv.
     
  5. Faste forebygger og modvirker sygdomme. Forskning har vist, at når man tvinger mus til at faste, så laver de nye hjerneceller. Om det også virker sådan på mennesker, det skal der mere forskning til for at kunne sige med sikkerhed – men hvis det gør, så vil det sige, det også forebygger alzheimer’s. På grund af det med cellereparation, så forebygger det også andre sygdomme, såsom kræft. Jeg og mange andre kan bevidne, at det også har en effekt på psoriasis. Derudover forebygger det selvfølgelig alle sygdomme, der relaterer til overvægt, hvis man taber sig. Det forbedrer kolestoroltal og blodsukkerniveau og forebygger derved diabetes. Det er altså bare generelt godt for kroppen og reducerer derfor din risiko for at havne på sygehuset af den ene eller anden grund.
     
  6. Faste giver et mere balanceret forhold til mad. Jeg vil vove den påstand, at dét at mad er så tilgængeligt i vores kultur har hjernevasket os. Vi er blevet bildt ind, at vi må spise hver 3.-4. time – og vi er bange for at føle os sultne. Vi tror, vi dør, hvis vi går glip af et måltid. Mange af os er decideret afhængige af at få et godt måltid om aftenen (og spiser alt for store portioner), bare for at kunne gå tilfredse i seng. Faste hjælper os til at få et mere realistisk og balanceret forhold til, hvad kroppen egentlig har brug for, og det lærer os at kunne skelne “appetit” fra “sult”. De fleste mennesker i vores del af verden oplever meget sjældent sult, men oplever konstant appetit.
     
  7. Faste giver mere tid. Du sparer den tid, du normalt ville have brugt på at planlægge middag, handle ind til det, forberede maden, spise den, rydde op bagefter.
  8. Den tid kan man passende bruge på at arbejde, på en hobby, på at blogge (som jeg gør nu) eller på at “dyrke sin religion”, hvis det er i den sammenhæng man faster.

  9. Faste giver flere penge på hånden. Når man spiser mindre, så køber man mindre, og penge sparet er (i én forstand) penge tjent. Jeg har hørt om folk, der har fastet og givet de sparede penge til velgørenhed.
     
  10. Faste er godt for miljøet. Du spiser mindre, køber mindre, og mindre mad (med emballage) går til spilde. Det bliver Moder Jord glad for.
      
  11. Faste er godt for sindet. Det opbygger selvdisciplin at afstå fra følte behov og derved styrkes man i karakter. Faste kan derfor spille en rolle i at gøre os til bedre mennesker og lære os, hvad der er vigtigt i tilværelsen. Jeg tror, dette er en af grundene til, at flere store religioner har praktiseret det i flere århundreder.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Gode råd, Mad og drikke. Bogmærk permalinket.

12 svar til 10 gode grunde til at faste

  1. serina siger:

    Du virker til å ha satt deg godt inn i dette. Mitt akademiske jeg har lært å bare stole på publiserte peer reviewed forskningsartikler, men jeg så jo henvisninger til noen slike i dokumentaren vi så sammen, og har fått inntrykk av at dette er godt dokumentert (men samtidig at d råder stor skepsis omkring temaet, delvis på grunn av at de positive forskningsresultatene ikke er så kjent kanskje?). Jeg synes det er veldig spennende! Som du vet prøvde jeg det selv en uke, men fant det veldig vanskelig. Jeg lurer på om du har lest noe om hvor mange dager man må faste per uke for å oppnå disse gode effektene du beskriver? Hva med for eksempel det å faste 16 timer for så å spise innenfor 8. Kan det ha de samme effektene?

  2. Lars siger:

    “Du virker til å ha satt deg godt inn i dette.” Haha :-P

    On a serious note, though: Jeg tænker, at det “å bare stole på publiserte peer reviewed forskningsartikler” er nødvendigt udgangspunkt for jobbet som psykolog eller læge, men som almindelig lægperson, der driver med alternative forsøg på at forbedre tilværelsen, er der mange andre kilder til viden, man kan overveje. Personlig erfaring, udveksling af (mange!) anekdoter, intuition og sund fornuft har alle en vis legitimitet og er midler, vi alle benytter i dagligdagen til at bestemme, hvad der er sandsynligt og troværdigt.

    På denne liste er det egentlig kun punkt 2-5, der ville styrkes væsentligt af at have “peer reviewed” belæg, mens de andre punkter siger sig selv, for eksempel at man indtager færre kalorier ved at spise mere sjældent, og at man sparer penge på det. ;-)

    Jeg tror ikke, at der er gjort decideret forskning på 16:8-modellen frem for andre typer faste. Den er bare blevet populariseret blandt fitness-folk ;-)

  3. serina siger:

    Jeg tror dog det kan være farlig med en “whatever works is fine” holdning. F.eks kan man gå ned i vekt (det “virker”) samtidig som det kan være skadelig for kroppen. Man kan jo være like fet og usunn på innsiden, men dette ser man ikke. Jeg tenker derfor d er godt å sjekke ut hva studier som har målt kolesterol, fettprosent og nøyere studert langtidsvirkninger av ulike dietter eller livsstiler har å si om saken.

  4. serina siger:

    (Nå hadde jeg i hovedsak lavkarbo i tankene. Vet ikke hvor sunt det er å leve på smør og bacon, selv om det “virker”. Men med faste kan man jo selvfølgelig spise sunt når man først spiser. ) :)

  5. serina siger:

    ..og man kan selvfølgelig også ha en sunn lavkarbo diett. Min intuisjon (!) sier meg at d er sunnere med fett fra avocado og valnøtter enn fra smør og bacon ;)

  6. serina siger:

    Dette ble til mange kommentarer. Poenget mitt var at jeg liker å vite hvorfor noe virker. Da er det lettere å se eventuelle “bivirkninger”. Og poeng nr 2 var at det virker som du har satt deg inn i nettopp noe av dette (selv om vi jo ikke forstår det fullt ut når vi ikke er utdannet innenfor feltet).

  7. Lars siger:

    “Jeg tror dog det kan være farlig med en “whatever works is fine” holdning. F.eks kan man gå ned i vekt (det “virker”) samtidig som det kan være skadelig for kroppen.”

    Hvis jeg bare havde gået ned i vægt af at faste, men samtidig var blevet sliten, og mit immunforsvar var svækket, og der var blod i min afføring, så havde der nok været god grund til at være skeptisk. ;-)

    Men min oplevelse tyder på, at det ikke på nogen måde er skadeligt:

    * Min fedtprocent blev reduceret.
    * Min psoriasis forsvandt delvist.
    * Jeg mærkede, at jeg havde mere energi (og tilmed kunne gå raskere end min kæreste til Fløyen uden at blive sliten, rett etter en fastedag!).
    * Dette tyder på, at jeg heller ikke mistede muskler af at faste (har dog ikke holdt øje med det på min vægt, selv om den kan måle dette).
    * Mit immunforsvar har fungeret optimalt, og selv om folk omkring mig har været syge, så har min krop kunnet modstå det meste..
    * Min søvnkvalitet har været, som den plejer at være.
    * Jeg har tilmed haft en god fordøjelse, siden jeg begyndte at faste.

    Så ja, det kan være skadeligt, men jeg har absolut ingen grund til at tro, det er det. Bare omvendt. :-)

  8. Lars siger:

    Jeg har ikke selv kigget ret nøje på dette, men vil måske interessere dit akademiske jeg:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=varady

  9. Tanja siger:

    Arh : de 10 grunde er lige hvad jeg mangler. Jeg elsker personligt faste princippet – men min familie er stærkt uenige med mig – nu har jeg lidt”skydts”
    Jeg faster hver 2. dag, men mit mad/sukkerbehov er stærkt aftagende også på ikke faste dage!!
    Glædelig december :-)

  10. Lars siger:

    Tanja, nu kender jeg ikke dig og din situation, men at faste hver anden dag lyder da til at være ret hardcore. Husk at faste ikke er for alle! Hvis du for eksempel er undervægtig i forvejen (tjek din BMI), så er det sundhedsskadeligt at faste. Det handler om at være god imod kroppen. Lyt også gerne til din familie, hvad de synes.Jeg er ikke helseekspert eller diætist, bare en helt almindelig fyr, der har eksperimenteret lidt med min kost.

  11. Malene siger:

    Tak for at du har delt dine erfaringer med at faste. Det har været godt at læse. Jeg er selv gået igang med at faste som en kristen praksis. Jeg er meget spændt på hvad det vil føre med sig.
    Venlig hilsen Malene

  12. Lars siger:

    At faste som en kristen praksis er jo lidt noget andet end det jeg har praktiseret. Mine mål har været helbredsmæssige mere end åndelige. Men det kan uden tvivl bruges på andre måder.

Skriv et svar

