Lars på vægten – en evaluering af faste

Dette er min 10. opdatering og mit første indlæg efter en ferie, så nu er det tid til at se tilbage og evaluere, om faste egentlig var en god ide, eller rent vanvid.

Jeg startede d. 1. april og vejede 69,7 kg. De første par uger fastede jeg tre dage om ugen. Det vil sige, at jeg på disse dage bare spiste en let morgenmad, og ellers stod den på te og vand og tyggegummi. Jeg tabte mig meget hurtigt. Så hurtigt at min Wii-maskine klagede og sagde, det ikke var sundt at tabe sig så hurtigt! Men fysisk havde jeg det nu fantastisk. Jeg var frisk og veloplagt, havde masse energi, og meget af min psoriasis forsvandt (dette skyldes angiveligt, at faste har en reparerende effekt kroppens celler). Efter 3 uger (d. 22. april) vejede jeg 65,9 kg. Det vil sige, at jeg tabte mig 3,8 kg på 3 uger.

I stedet for at faste tre dage om ugen gik jeg over til at faste to. Blandt fastefolkene havde man sagt, at jeg gik fra en 4:3 faste til en 5:2 faste. Det, man siger om, at man taber sig mest i starten viste at holde stik. Kiloene forsvandt langsommere og jeg så, at det ikke var helt ligegyldigt, hvad jeg spiste de andre dage, men jeg fortsatte med at gå ned i vægt. Den 1. maj—én måned efter jeg begyndte på projektet—vejede jeg 64,6 kg, et tab på 5,1 kg. Jeg kunne se forskellen, både på kroppen og i fjæset.

vægttab april tekst

(Pssst, det er mig til højre… bortset fra at jeg har tabt 3 kg mere siden det billede)

Jeg har selvfølgelig kigget meget på disse billeder for at finde forskellene, men først nu lægger jeg mærke til bukserne. På venstre billede sidder de godt på mig, mens de på højre billede hænger. Jeg har siden måttet lave et ekstra hul i bæltet for ikke at tabe bukserne. Da jeg skulle lægge bæltet på båndet i lufthavnen for nogle dage siden, måtte jeg holde godt fast i bukserne, så jeg ikke underholdt de andre rejsende mere end nødvendigt.

Siden april har jeg tabt mig væsentligt langsommere, trods det at jeg har fastet 2-3 dage om ugen og har haft et relativt højt aktivitetsniveau ved at gå til skolen i stedet for at tage offentlige transport. Den 4. juni, som var min sidste vejning før ferien, vejede jeg 61,9 kg, hvilket giver et samlet tab på 7,8 kg.

Hvad har jeg gjort i ferien. Jeg har spist burgers, slik, chips, drukket kakaomælk, spist is – afbrudt af min mors sunde mad, siden hun har diabetes. Da jeg skulle hjem igen, sprang jeg morgenmaden over, og i lufthavnene så jeg en masse mad, men da det var dyrt og fedt, valgte jeg at faste, indtil jeg kom hjem. Efter jeg kom hjem har jeg spist lidt forskelligt, også flere usunde ting, jeg fik lyst på. Men det mærkelige ved alt dette er, at jeg næsten ikke har taget på i løbet af disse ret udisciplinerede uger. Jeg vejede 61,8 kg, som er det mindste, jeg har vejet indtil nu.

image

Dette tyder rigtig godt for fremtiden. Det tyder på, at jeg bare skal holde øje med vægten på en ugentlig basis, og hvis den begynder at stige, så tager jeg bare en fastedag. Jeg behøver aldrig blive overvægtig igen. Jeg kan reducere min risiko for at få diabetes som mine forældre. Hvis faste desuden kan hjælpe på min psoriasis, så slipper jeg også for at skulle gå til lægen for at få recepter til dyre salver og mediciner. Efter at have fastet cirka 22 dage til sammen, så ser jeg næsten bare fordele ved livsstilen, og det er helt sikkert noget, jeg vil dyrke resten af livet.

Nu tror jeg til gengæld, jeg vil vente noget tid, før jeg igen skriver om min vægt Winking smile Jeg vil dog fortsætte projektet, off the records, og tabe mig et par kg mere, så jeg kommer ned på en BMI på 22.

Hvis du gerne vil vide mere om faste, hvordan man gør og hvad det gavner, så er et rigtig godt sted at starte BBC-dokumentaren med Dr Michael Mosley, som ligger på nettet. Han tjekker på journalistisk vis alt den nyeste research på området og udsætter sig selv for de forskellige former for faste for at se effekten. Da dokumentaren blev en succes, skrev han også en bog, som går mere i detaljer med de ting, som dokumentaren udforskede.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i My life. Bogmærk permalinket.

5 svar til Lars på vægten – en evaluering af faste

  1. Lilli Faber siger:

    Sikke en forskel. Godt gået :)

  2. Lilli siger:

    Huggede jo din idé. Nu er der gået præcis 1 md. Resultat -6,5 kg heraf -5 kg ren fedt iflg min science fiction badevægt…. I’m <3 it… McFast…

  3. Lars siger:

    Hvor er det fedt? eller:
    Hvor er det fedt!

    Huskede du at tage før-billeder? Det er utroligt, bare hvordan ansigtet skifter form!

  4. Lilli siger:

    Nej jeg har ikke taget billeder… Det vil jeg skåne både mig selv og andre for :D

  5. Lilli siger:

    Ja man kan se det i ansigtet ret hurtigt. Det er lidt nemmere at holde ud at se billeder af een selv, når man er normalvægtig… Det har jeg jo så tænkt mig at blive med tiden ;D

Skriv et svar

