Nyborg menigheds ungdomsforening 1925

Nyborg menighed

Egentlig interesserer jeg mig ikke for slægtshistorie, men da min mor fortalte det her var det da lidt interessant. Dette er et billede af Nyborg menigheds ungdomsforening, som blev taget i 1924/25. Den helt gamle mand i midten er min tipoldefar. Før han stiftede den første adventistmenighed på Fyen (Nyborg menighed), så var han i Argentina som missionær, hvor han – ifølge min mor, som elsker slægtsforskning – stiftede den første adventistmenighed i Argentina.

Det betyder, at jeg som femte-generations-adventist ikke kan løbe fra, at adventblodet flyder i mine årer. Men skulle jeg være stolt af noget, så vil jeg hellere være stolt af, at han var menighedsplanter. Det vil jeg også gerne være, når jeg bliver stor.

Ellers er der flere interessante mennesker med på dette billede. Interessante for os, der kender deres børnebørn i hvert fald. Som barn var jeg for eksempel legekammerat med en dreng, der hed(der) Richard Capion, og både hans mormor, Gudrun Nielsen (forreste række, længst til højre) og hans farmor, Irene Capion (hende den lille, lige til højre for den gamle mand) er med på billedet. Årh ja, og den femte dreng på bagerste række er Thorvald Kristensen. Og hvis alle de navne ikke siger dig noget, så er sandsynligheden lidt mindre for, at du er adventist. Det var bare dét, jeg ville sige.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Image | Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

2 svar til Nyborg menigheds ungdomsforening 1925

  1. Lasse B siger:

    Gudrun Kjær, kan det passe? Så har jeg mødt alle dem du sætter navn på. Men hvad hed din tipoldefar?

  2. Lars siger:

    Skrædder Rasmussen kaldte de ham. Han hed egentlig Anders Rasmussen.

Skriv et svar

