Den forbandede kaffe

942388_509914282403089_208253840_n

Jeg har altid hørt, at kaffe er meget, meget usundt. Det har nok et eller andet at gøre med min omgangskreds, kan jeg forestille mig, uden helt at kunne sætte en finger på det… Men hvad man mener med “usundt” er selvfølgelig et ret individuelt spørgsmål. Noget kan være “usundt” for én ting, men “sundt” for noget andet, så hvad vi vælger at hylde som det sunde (eller forbande som det usunde) ender med at være et spørgsmål om, hvad vi hver især helst vil passe godt på. Det samme gør sig gældende i forhold til kaffen.

Manges problem er egentlig koffeinen.

Mennesker, som oftest taler imod kaffe, er i virkeligheden mest imod koffeinen. Nogle gange stiller de glædeligt decaf på bordet. Alligevel er det ofte “kaffen”, disse typer snakker om, snarere end koffeinen, som jo går igen mange andre steder.

Koffein forhindrer dig selvfølgelig i at falde i søvn, og hvis du alligevel falder i søvn, så hindrer den dig i at sove tungt og gør at du vågner op i løbet af natten. Koffein bliver længe i kroppen, så man skal ikke have drukket det ret sent på dagen for stadig at mærke effekten, når man går i seng. Og søvn er jo vigtigt, det kommer vi ikke udenom.

Derudover siges koffein at være vanedannende, og det vil de fleste, som indtager det ofte, kunne skrive under på. Spørgsmålet er så, om dette er et problem. Kaffe er jo tilgængeligt de fleste steder, og hvis det ikke har større skadevirkning end dårlig søvn, så er det måske en afhængighed, mange vil vælge at leve med. Jeg kan komme på eksempler på folk, hvor det nok har taget overhånd, men jeg er ikke sikker på, hvor ofte dette egentlig er tilfældet.

Men at noget er vanedannende gør det ikke i sig selv usundt.

Intens motion kan være vanedannende, fordi hjernen udskiller endorfiner efter en lang løbetur (eller hvordan det nu foregår). Jeg har aldrig selv oplevet det, men visse løbeentusiaster får abstinenser (i en ret så klinisk forstand), hvis de ikke får løbet. Ægtemanden vil føle et fysisk ubehag, hvis hans kone giver ham den kolde skulder eller taler ned til ham. I en vis forstand er han blevet afhængig af hendes kærlighed og respekt, men dette er ikke et tegn på en usund relation, tværtimod.

Afhængighed er et faktum i vores tilværelse – ingen af os kan leve uafhængigt.  Ofte betyder afhængighed bare, at hjernen har indordnet sig vores tilværelse. At vi er afhængige af noget bliver først et problem, når det, vi er afhængige af, går ud over vores funktionalitet. Eller hvis det, vi er afhængige af, er usundt eller “forkert” af andre grunde. Eller hvis vi ikke kan få fat i det, selvfølgelig.

Særligt dobbeltmoralsk virker det derfor, når personer, som tydeligt for enhver har en sukkerafhængighed, proklamerer, at kaffe er Djævelens værk, “fordi det er vanedannende”. Sukker har langt flere skadeeffekter end kaffe: Det øger risikoen for både kræft og diabetes og overvægt. Jeg har selv været i en social sammenhæng, hvor kaffe (med koffein) var helt bandlyst, men hvor kagemængden (og hvidt brød i forskellige afskygninger) til gengæld ikke kendte nogen grænser. Kagerne smagte altid fantastisk, men ikke overraskende var flere personer i denne kreds ganske overvægtige (som jeg selv var). Til sammenligning er kaffens skadevirkninger ikke så store, at den fortjener vores særskilte opmærksomhed.

fællesspisning (2)

Åbenbart viser det sig, at kaffe kan have flere gavnlige effekter.

Kaffe reducerer risikoen for kræft i leveren og sygdomme, der relaterer til hjerte og blodomløbet. Kaffe forebygger tilmed mentalt forfald. Self koffeinen har gavnlige effekter – for eksempel på stofskiftet, hvis du kunne tænke dig at øge din forbrænding en smule. Så kaffe er bestemt ikke værst.

Men, det er selvfølgelig noget andet, hvis man tilføjer fløde og sukker i store mængder. Den sundeste kaffe er nok en sort kaffe. En “kaffe latte” er et måltid, ikke en drink. Personligt synes jeg, at sort kaffe smager rædsomt, og derfor drikker jeg det aldrig selv. Jeg tolererer det af og til i en fødselsdagskage. Det er altså ikke for egen fornøjelses skyld, jeg forsvarer kaffe (selv om jeg får koffein andre steder, uden på nogen måde at være afhængig).

Men for nu at sige det, jeg egentlig ville sige fra start af: Jeg tror, der er rigeligt med andre ting, vi hellere bør fraråde, længe før vi foreslår folk at droppe kaffen.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Mad og drikke. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

