Lars på vægten — 5

Der er nu blevet tid til at være smart lidt smartere i forhold til journalføring. I dag er det ikke mandag, ikke tirsdag, men søndag – så disse “ugentlige” opdateringer kommer ganske ujævnt. Denne gang følte jeg dog, det gav mening at gøre det, før jeg fastede. Jeg har ikke tabt mig noget særligt denne uge, men i morgen og på torsdag kommer jeg til at faste strengt.

Jeg har denne uge læst bogen af Michael Mosley og Mimi Spencer, baseret på tv-udsendelsen, “Horizon: Fast, Eat and Live Longer” (som kan ses her). Bogen hedder The Fast Diet, og de har åbenbart også en hjemmeside, jeg ikke har tjekket ud endnu. Egentlig er det et dårligt navn, for det er ikke en diæt. En diæt er, når man ændrer meget kraftigt på hvad man spiser og holder sig til særlige ingredienser. Dette er en spisestrategi, en livsstil, en madordning, og konceptet med 5:2-fasten er, at man spiser helt normalt fem dage, og så skærer man kosten ned til 500/600 kalorier på fastedagene, og det gør folk så på mange forskellige måder.

Indtil nu har jeg ikke talt kalorier, heller ikke på fastedagene. Jeg har spist, så jeg rent intuitivt vidste, det ikke overskred 500, hvilket egentlig er kvindernes mål; mændenes er på 600 – men disse tal er ret arbitrære, det handler bare om at begrænse antallet kalorier væsentligt. Samtidig handler det om at have lange pauser mellem måltiderne og give kroppen tid til at opleve faste. Hvor bogen anbefaler at dele de 600 kalorier op i to måltider (morgen og aften), så har jeg fulgt en strengere udgave: Spist om morgenen og fastet indtil 24 timer senere.

image

I morgen, mandag, vil jeg indlede dagen med et par spejlæg, nogle få nødder og en kvart agurk. Til aftensmad vil jeg drikke et glas Pepsi max med isterninger (det vil ikke give nogen energi, men det vil smage forfriskende godt). Ellers agter jeg ikke at spise noget, indtil jeg bryder fasten næste morgen. Dagen kommer til at handle om at læse til eksamen i stedet for at spise. Noget lignende gør jeg så på torsdag. Næste søndag kan jeg så fortælle, om det har nyttet noget. Hvis jeg ikke har tabt mig overhovedet, så vil jeg have en strengere strategi, måske 3 fastedage, som jeg gjorde i starten – det vil jo så sige, man faster næsten hver 2. dag. Målet er fortsat at få en normal BMI på cirka 22 (og at se okay ud i bar overkrop, hvis jeg må være så forfængelig).

Denne uge købte jeg en vægt til billige penge, som også kan måle fedtprocent. I grafen har jeg taget udgangspunkt i denne vægt fra 3. maj. (Jeg vejer mig hver morgen.) Min fedtprocent er på 22,0, hvis man ellers kan stole på den. Michael Mosley skriver i sin bog, at det kan man normalt ikke, men til gengæld kan sådanne vægte registrere ændringer i fedtprocenten ganske godt. Det vil tiden vise. Min fedtprocent bør være <20, så jeg har et par procent at miste ifølge denne vægt. Jeg aner ikke, hvad det vil sige i kg.

Ellers er dette ugen, hvor jeg har lært om det glykæmiske index, som siger noget om hvor hurtigt maden bliver omdannet til blodsukker, som har at gøre med hvor meget insulin, man producerer, og hvor mættende mad er. Og når man har insulin i blodet, så lagres fedt i stedet for at det forbrændes. Derfor er det klogt at spise noget, som ikke giver for store mængder blodsukker, som giver insulin. Indexet er ret overraskende, egentlig. Selv om jeg længe har hørt, at kartofler er dårligt, så er det først nu, jeg ser tal på det.

Men hermed begynder en ny uge. Siger pænt farvel til det næste kg!

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Gode råd, Mad og drikke, My life. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

