Lars på vægten – 4

Vi er nu ved aprils afslutning. I morgen er det 1. maj og snart er det 17. maj, som er lidt af en festdag her i Norge, men samtidig er perioden naturligvis præget af eksamner og afleveringer for os, som studerer. April var interessant for mig, fordi jeg ikke husker, jeg nogensinde tidligere har tabt mig 5 kg på én måned.

Dengang jeg fik influenza (det er nogle år siden nu), så husker jeg, at jeg var imponeret over, at jeg tabte mig 2 kg på den uge. Det er ikke så underligt, når jeg tænker over det nu. Jeg spiste stort set ikke den uge, hvor jeg var syg. Nu taber jeg mig cirka et kg om ugen, bare ved at lade være med at spise 2 dage.

image

Det er gået overraskende stærkt med at tabe sig. Min Wii har endda klaget og påstået, at jeg taber mig for hurtigt, og at det er usundt. Noget lignende læste jeg på iForms hjemmeside. Men hvad det understreger for mig er dette:

Det er lettere at tabe sig ved at skære ned på kalorier, end det er gennem motion. Motionér en times tid, og du har måske forbrændt 300 ekstra kcal. Det samme opnår du dog ved at sige nej tak til de kiks, du bliver tilbudt, når du besøger en kammerat. Det radikale, jeg har gjort, er at tage nogle dage hver uge og sige “nej tak” til mad. Det har resulteret i den nedadgående kurve, du ser ovenfor! Jeg har ikke motioneret noget særligt, bare gået nogle lange ture af og til. Når man taler om vægttab, så er det vigtigste, hvad man putter i munden (er min erfaring, i hvert fald).

Jeg faster ikke længere om fredagen, som jeg gjorde de første par uger. Det var for hårdt, fordi det føltes som om jeg fastede altid. Til gengæld glæder jeg mig nu om søndagen til at faste om mandagen. Jeg er begyndt at tænke “Det bliver godt med en pause fra mad i morgen!” Og i morgen, onsdag, tager jeg en god og aktiv fastedag mere. Men i aften skal jeg spise en god og fyldig tomatsuppe med fløde(!) og cashewnødder (!) og ost! Jeg skal prøve ikke at spise for mange portioner…

Jeg mærker allerede, at mit tøj er blevet større (dvs. jeg er blevet mindre). Jeg har ikke brugt målebånd på noget tidspunkt, men jeg ser, at der er en forskel i vidden. Om en måned er det nok endnu tydeligere, hvis jeg fortsætter med intermittent fasting, som jeg har gjort indtil nu. Og hvorfor skulle jeg ikke det? Skidtet fungerer jo! Og jeg har stadig en masse overskydende fedt, som hverken er sundt eller æstetisk.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Mad og drikke, My life. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

