Lars på vægten – 3

image

Endnu en uge er gået. Sidste uge var jeg lidt trist over, at min vægt mandag eftermiddag stod på præcis det samme som mandagen før, nemlig 68,4 kg. Men som grafen ovenover viser, så faldt den betydeligt til dagen efter, hvor jeg vejede 67,4. Det var fasteresultatet, som kom ind, går jeg ud fra.

Det største fald, jeg har set indtil nu, er dog faldet fra i går til i dag. I går eftermiddags vejede jeg 67,7 – som er mere eller mindre hvad jeg har vejet hele ugen – mens jeg i dag vejer 65,9. Men som erfaringen viser, så kan alt ske. I morgen er den måske steget lidt igen.

Hvis jeg reelt er nede på 65,9, så har jeg tabt mig 3,9 kg, siden jeg begyndte for 3 uger siden. Min BMI er i så fald nede på 24,5 (i går var den på 25,19) – og normalvægt går fra 20,0-24,9. Så det er hermed officielt, at jeg ikke længere er overvægtig. Men det er jeg måske i morgen… Så jeg må længere ned i vægt og se, hvordan jeg kan spise for at holde vægten dér, sådan cirka midt på. Og så skal jeg naturligvis finde ud af, hvad min fedtprocent er, på et eller andet tidspunkt.

For øvrigt har jeg opdaget, at min Wii og vægten på badeværelset er særdeles uenige om, hvad jeg vejer (med et kg til forskel)… Og så har jeg vurderet, om jeg skulle til at begynde at veje mig om morgenen i stedet (før morgenmad), da jeg kan forestille mig, det vil gøre min vægt mere stabil.

Men ja, hvordan har min uge været? Det var min tredje uge, og jeg mærkede, at jeg var træt af at faste. 3 dage om ugen føles rimelig tungt, og det er heller ikke hvad jeg har fået anbefalet. I dokumentarfilmen med Michael Mosley, som inspirerede alt det her, anbefalte de 2 dage om ugen. Det var så også, hvad jeg gjorde sidste uge – for fredag valgte jeg at tilsidesætte min faste og i stedet købe mig en god aftensmad (sund, men lækker). Jeg spiste nok egentlig ganske få kalorier den dag.

2013-04-20 16.19.17 2013-04-20 16.07.08 2013-04-20 16.23.02 2013-04-20 16.20.58 

Denne weekend har jeg spist sundt og godt (sammenlignet med den forrige). Ikke nødvendigvis små portioner, men fornuftige ingredienser. I lørdags fik jeg tilmed forbrændt en del kalorier ved at gå en lang gåtur (flere timer) med Serina op til Ulriken. Det var en god og dejlig tur. I går inviterede jeg så Serina på date, og vi tog i byen for at spise på…McDonald’s! Ja, du læste korrekt! Det skal siges, at det eneste vi købte var 2 McFlurry’s (én til hver), da vi allerede havde spist middag. Egentlig er det fordi jeg har gået et par uger og fantaseret om McFlurry, så nu var det tid at få drømmen realiseret. Her er et interessant faktum, vi fandt: En coinoffer burger (en lille Chicken Salsa sandwich) indeholder cirka 50 flere kalorier end en McFlurry (som er en soft ice dessert med chokolade!). Men så blev det også til lidt karameller i går.

Nu da jeg ikke havde fastet torsdag, fredag, lørdag og søndag, begyndte jeg faktisk at glæde mig lidt til at faste i dag (mandag). Det var en lidt mærkelig fornemmelse. Jeg må have gode associationer til det, fordi jeg ser vægttabet for mig. Så jeg skal faste i dag og onsdag, og så får vi se, hvordan stemningen er på fredag—det bliver muligvis et sted midt imellem.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Film og fjernsyn, Foto, Mad og drikke, My life. Bogmærk permalinket.

3 svar til Lars på vægten – 3

  1. Hej Lars. Det er interessant at følge dit “eksperiment”, og jeg er glad på dine vegne at det går fremad :-)
    Da jeg læste de tidligere indlæg, kom jeg også til at tænke på det som du selv skriver nu, nemlig at det er smart at være konsistent med hvornår du foretager vejningen. Vægten kan jo svinge meget i løbet af dagen. Hvis man fx drikker ½ liter vand, har man jo taget ½ kg på i løbet af få minutter. Så denne “fejlkilde” kan uden tvivl forklare nogle af de udsving du har set på grafen. Så jeg vil også anbefale at du vejer dig om morgenen inden du begynder at spise eller drikke.
    I øvrigt, det med at de to vægte ikke viser det samme, er et velkendt fænomen. Men så længe du kun bruger den ene wii vægt til dine målinger, er det ikke noget problem, i hvert fald så længe du kun interesserer dig for vægttabet og ikke din absolutte vægt :-)

  2. Lars siger:

    Så hyggeligt at du faktisk følger med, Kevin. (Jeg ser på statistikken, at bloggen har besøgende, men hører jo efterhånden sjældent fra folk ;-) )
    Det var lidt morsomt, for i går vejede jeg mig, og så spise jeg to portioner suppe og vejede mig igen, og jeg havde så tabt mig 200 gram i det tidsrum. Det kalder jeg en slankesuppe! ;-) Men ja, der er nok mange ting, der forårsager udsving. Jeg vejer et kg mindre om morgenen. Og angående indtagelse af føde, så må jeg vel også veje mindre på de dage, hvor jeg faster (og har sprunget frokost over).
    Den absolutte vægt er jo lidt afgørende for min BMI, når jeg ligger lige her på grænsen, men om et par kg er det naturligvis ligegyldigt.

  3. Ja, sådan en suppe kunne man nok blive rig af at sælge… ;-)

Skriv et svar

