Lars på vægten – 2

Det er mandag og dermed tid til en lille opdatering på vægtsituationen. Jeg er som sagt ved at teste, om jeg kan tabe mig ved at faste 24 timer 3 gange om ugen, uden ellers at gøre store forandringer med mine spisevaner.

Hvordan har ugen været?

Det har været en interessant uge, fordi jeg skulle flytte, og dermed har jeg været fysisk aktiv, har gået meget og båret mange ting. Desuden var jeg på en længere gåtur op ad fjeldet med min kæreste i tirsdags, og jeg tror aldrig, jeg har følt mig så fysisk veloplagt til at gå på en sådan tur før (det var dagen efter en faste, og jeg spiste næsten intet til morgenmad). At faste er stadigvæk ikke let, men jeg har holdt det uden at falde i. Til gengæld spiste jeg rigtig meget i weekenden, langt mere end jeg egentlig havde behøvet, men hvad kan jeg sige – jeg var i godt selskab.

Det skal nævnes, at min faste blev afbrudt sidste mandag, fordi jeg skulle til fødselsdag om aftenen. Dette regner jeg dog ikke for at “falde i”, for den slags undtagelser var en del af den oprindelige aftale, og jeg var ganske mådeholdende overfor den kage faktisk. (En interessant observation: Når jeg er virkelig sulten, så er lækker chokoladekage virkelig ikke sagen; det havde været meget bedre med en kebab eller et stykke pizza!) 

Hvordan er det gået?

Kigger man på min vægt siden 1. april, så ser det sådan her ud:

weightloss 2 weeks

Det gik jo fantastisk den første uge med det første kilo – men her den anden uge er det lidt sværere at vurdere, hvad der egentlig er sket.

Sidste mandag var det d. 8. april. Jeg tabte mig lidt til dagen efter, selv om jeg havde spist kage (nu skal vi ikke gå for meget op i dag-til-dag målinger). Men onsdag røg den op på 68,7 kg. På grund af flytning fik jeg ikke målt min vægt torsdag, men i fredags var den nede på 67,8, og jeg var meget lykkelig over dermed at have tabt mig 1,9 kg. Jeg spiste en god morgenmad og en god frokost dagen efter (lørdag), og pludselig var den oppe på 68,7 igen! Den gik så et halvt kg ned igen i går (68,2) og lidt op igen i dag, hvor jeg faster igen. Min vægt er med andre ord…forvirrende!

Hvad kan blive bedre?

Det bliver svært at overgå sidste uge, når det gælder fysisk aktivitet …

Jeg tror, jeg spiste for mange dårlige kalorier i lørdags. Det er i hvert fald én ting, jeg kan gøre noget ved. Jeg må planlægge mig ud af det ved at købe mig nogle grøntsager, jeg kan fylde mig med i stedet næste weekend. (Men så skal det være tilladt at få sig lidt godt, når det er weekend.)

Men jeg fortsætter og ser, hvordan det går. Min kæreste, som var med første uge, er stoppet, da det var for hårdt og bare gjorde hende utilpas. Det er jeg glad for.

Hvor meget har jeg egentlig tabt mig til sammen?

Da jeg begyndte for 2 uger siden, vejede jeg 69,7.
I mandags vejede jeg 68,4.
Nu vejer jeg 68,4 (igen).

Ikke tilfredsstillende, men satser på at denne uge går bedre!

I mellemtiden anbefaler jeg denne forklaring på, hvorfor og hvordan “intermittent fasting” virker for mange mennesker:

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Mad og drikke, My life. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

