Lidt retorik i TV2s nyhedsoverskrifter

image

Som retorikstuderende, der jo i overvejende grad beskæftiger sig med medievidenskab, er det påbudt mig at interessere mig for, hvad der sker i medierne. Så dette indlæg er et eksempel på mig, som viser interesse for de mest sete nyheder på TV2. Jeg har valgt at kigge lidt på overskrifter og hvordan TV2’s journalister framer deres historier, når de skal opsummere dem i én linje.

1. “Fuld bulgarer påkører familie i København” Okay, journalisten kunne have valgt at skrive “fuld mand” eller “spritbilist”, men han valgte (ikke overraskende) at fremhæve forbryderens nationalitet. Dermed bidrager historien uundgåeligt til en negativ holdning til bulgarerne og indvandrere, mere generelt.

Den har dermed alle ingredienser til at hitte blandt læserne. Patos-appellen, fordi der er tale om familier, og dermed er der tale om børn – og hvad får os mere op af stolen, end når nogen gør skade på børn? Og når det så tilmed er en udlænding, som vi i forvejen har mange fordomme imod, så er den helt klart hjemme.

2. “19-årige trampet i hovedet og truet med kniv” Fin overskrift – saglig og siger det væsentlige omkring den relevante hændelse. Dog ser man 100 af sådanne trivielle voldshistorier hver uge. Den er den næstmest sete nyhed, igen fordi der er tale om vold og skade imod et ungt menneske, hvilket sætter følelserne i gang.

3. “Efter Gangnam Style: Hør Psys nye hit.” Det er nu blevet TV2’s job at promovere musikartisternes musikvideoer. Rationalet her er vel, at Gangnam Style var så irriterende populær, at selv TV2 bør være med på noderne. Personligt finder jeg nyheden irrelevant på dette site, selv om musikvideoen var ganske morsom. Men de besøgende har jo tydeligvis klikket sig ind (ligesom jeg gjorde…). 

4. “Vrede lærere overvejer at stifte nyt parti.” Mit spørgsmål her er hvor meget vi egentlig skal lægge i ordet “overvejer”? Dette havde jeg næppe tilskrevet nogen nyhedsværdi, før vi havde set nogle konkrete initiativer i den retning… men populær er nyheden jo.

5. “Babyer tvansfjernes efter fødslen.” Ja, hvornår ellers? Før fødslen? Hvad er nyheden her? Et eksempel på en overskrift som er obskur og tilbageholder væsentlig information. Men alle interesserer vi os for babyers velvære, så det, der siges, er nok til at tiltrække sig opmærksomhed.

6. “Nu kommer bøderne til gule plader.” Misvisende og underlig overskrift – det er jo ikke ulovligt i sig selv at have gule plader, og ikke alle med gule plader vil få bøder. Men måske læserne allerede ved, at det drejer sig om de nye CVR-regler, som der har været andre nyhedshistorier om tidligere, og derfor er overskriftens egentlige funktion at genkalde læserens erindringer: “Gule plader, nårh ja… der var noget med det, ja.” 

7. “Tidligere borgmester i Horsens er død” er en god overskrift, selv om nyhedsværdien igen kan betvivles. For det første er det jo klart nok ikke alle tidligere borgmestre, som afgår ved døden, som får en artikel på TV2. Men hvis de er kendte nok til alligevel at få sig en sådan artikel, så skulle man vel tro, de også var kendte nok til at blive nævnt ved navn i nyheden og ikke bare omtalt som en “tidligere borgmester i Horsens”. Ellers er det nyhedens svære opgave at overbevise os om, hvorfor vi skal interessere os for denne mand – og det er flere læsere åbenbart indstillede på.

8. “KL-top: Lærerne skal nok bøje sig” Dejlig provokerende overskrift. At bøje sig er selvfølgelig en metafor. Vi ser for os at nogen rent fysisk bøjer sig – en meget underdanig og ydmygende bevægelse. Problemet her er så, at KL-toppen ikke valgte nøjagtig dét ord (selv om de måske mente det). I stedet snakkede de om at “give efter”, som er væsentligt mildere fra et retorisk perspektiv.

9.  “Nye chok-tal: Så mange får ADHD-medicin” God overskrift. Disse tal er sandelig chokerende, og nyheden fokuserer naturligvis på kritikere af ADHD-diagnosen. Godt at TV2 kan få historier som denne frem i lyset.

10. “Skadet bilist stak af fra uheld” God overskrift, som siger det væsentlige.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Nyhederne. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s