Fasteprojekt

I mandags startede min kæreste og jeg så på et projekt. Vi faster mandag, onsdag og fredag i hele april måned. Det er en mild faste i den forstand, at vi starter fastedagene med at spise et almindeligt morgenmåltid (< 500 kcal), og resten af dagen kan vi så drikke vand, danskvand eller te (men ingen kalorierige drikke). De andre dage i ugen spiser vi normalt og drikker gerne juice, men spiser ingen desserter, intet slik og drikker selvfølgelig ingen sodavand. I weekenden er det lov at spise en dessert eller noget slik, selvfølgelig ikke noget overdrevet, og derudover er det “normale” dage. Bliver vi inviteret ud at spise en fastedag, så spiser vi en portion alligevel, men afstår fra dessert.

Jeg skriver dette en onsdag aften, overrasket over at klokken allerede er over 8. Jeg blev siddende på biblioteket og arbejdede længe, fordi jeg ikke skulle hjem og lave mig noget aftensmad, og tiden fløj altså af sted. Min mave er dog godt klar over, at det eneste, den har fået i dag, er en enkelt sandwich med falafel. Jeg har forsøgt at trøste den med lidt “farris” (mineralvand med kulsyre). Jeg ved fra tidligere erfaring med faste, at sult kan gå over, og at jeg ikke kommer til at være konstant sulten, indtil jeg vågner imorgen. Derudover er det en god fornemmelse at kunne glæde sig til morgenmaden. Det at faste gør mig faktisk mere taknemlig for de måltider jeg får. Og så sparer man jo lidt penge på mad ved at spise mindre, og det gør bestemt heller ikke noget.

Hvad er ellers formålet med dette projekt? Kort sagt vil jeg gerne tabe mig, og studier viser, at “intermittent fasting” kan være både en sund og effektiv måde at gøre det på. (Se for eksempel BBC’s interessante dokumentarfilm, “Eat, Fast and Live Longer”) Jeg har godt nok allerede tabt mig 8 kg, siden jeg drog til Norge—tog dog et par af dem på igen i julen—men min BMI siger, jeg stadigvæk er “overvægtig”, og at jeg må af med mindst 3 kg mere. Hvad min kæreste vil opnå med det skal jeg ikke udtale mig om her, men det er alligevel hyggeligt at være 2 om det. Ved månedens udgang vender jeg forhåbentlig tilbage med et interessant resultat.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

