Ellen White og genoprettelsen

Kender I det, når man har været i en debat med nogen, og så slutter debatten, og der går nogle måneder og pludselig falder man over en ting, som havde været meget nyttig i debatten (som støtte for sin påstand)?

I februar måned kom en artikel, jeg havde skrevet, i AdventNyt. I den artikel argumenterede jeg for, at Bibelen siger, verden ikke skal gå under og udslettes – men at den tværtimod skal genoprettes og repareres. Jeg skrev, at dette er en naturlig konsekvens af hele gudsrigetanken, og at dette er en væsentlig grund til at vi skal passe på jorden frem til Jesu genkomst. Artiklen er tilgængelig her.

En mand skrev til mig (og til AdventNyt), efter han havde læst denne artikel og sagde dybest set til mig, at dette er ikke, hvad vi har lært af Ellen White (en kvinde som de fleste adventister mener havde profetiens gave), og at min artikel således var en “ny” teologi, som stred med adventismen. Jeg argumenterede så videre for, at dette var nu engang, hvad Bibelen sagde. I dag læste jeg så lidt i “Patriarker og Profeter” af Ellen White – en god måde at slutte en sabbat af på – og faldt over følgende i kapitel 4. Der stod pudsigt nok akkurat meget af det samme, som jeg selv havde sagt i min brevveksling med manden. Havde jeg så bare vidst, at jeg kunne have citeret Ellen White for det, så havde det måske gjort indtryk. (Måske jeg alligevel vil sende ham citatet, men ved ikke om jeg har tid til at genoptage debatten, så måske ikke…)

Godt nok læste jeg det på engelsk, men her er det så på dansk:

Ikke blot mennesket, men også jorden var på grund af synden kommet under den Ondes magt og måtte genoprettes ved forløsningsplanen. Ved skabelsen fik Adam herredømmet over jorden. Men ved at give efter for fristelsen kom han under Satans magt. “Træl er man af det, som man er bukket under for.” 2. Pet. 2, 19. Da mennesket blev Satans fange, gik det herredømme, det havde, over til dets besejrer. Derved blev Satan “denne verdens gud”. 2. Kor. 4, 4. Han havde tilrevet sig det herredømme over jorden, som oprindelig blev givet til Adam. Men når Kristus ved sit offer betalte syndens straf, skulle han ikke alene forløse menneskene, men også genoprette det herredømme, som menneskene havde tabt. Alt det, der gik tabt ved den første Adam, vil blive genoprettet ved den anden. Profeten siger: “Du, o hyrdetårn, Zions datters høj, til dig skal det komme, det forrige herredømme tilfalde dig.” Mika 4, 8. Og apostlen Paulus peger frem til den tid, da “hans ejendomsfolk kan blive forløst”. Ef. 1, 14. Gud skabte jorden til bolig for hellige, lykkelige væsener. Herren “dannede jorden, frembragte, grundfæsted den” skabte den ej “øde, men danned den til at bebos”. Es. 45, 18. Denne hensigt vil blive opfyldt, når den, fornyet ved Guds kraft og befriet for synd og sorg, bliver de forløstes evige bolig. “De retfærdige arver landet og skal bo der til evig tid.” Sl. 37,29. “Og der skal ikke mere være noget, som er under forbandelse. Og Guds og Lammets trone skal være i staden, og hans tjenere skal tjene ham.” Åb. 22,3.

Ellen Whites skriverier kan ikke bruges som et bevis for, hvordan Bibelen bør forstås. Bibelen bør være sin egen fortolker, og vi må have fornuftige hermeneutiske principper, osv.. Men alligevel er det værdifuldt for adventister, at den tanke, der er så central i Bibelen, om at verden skal genoprettes (ikke udslettes) ikke var fremmed for Ellen White, men faktisk er at finde i hendes egne skriverier.

Om Lars

Previously a Seventh-Day Adventist pastor in Silkeborg and Aarhus (Denmark), I am now a Bachelor of Rhetoric and Media and live in Norway
Dette indlæg blev udgivet i Adventist, Kristendom. Bogmærk permalinket.

2 svar til Ellen White og genoprettelsen

  1. Preben Svensson siger:

    Det er rigtigt, at Guds ord fortolker sig selv ! Forståelsen af Ordet behøver vi ikke lede efter i forskellige menneskelige fortolkninger og selvskabte forståelsesproblematikker af teologiske spidsfindigheder…
    Yehoshua ER Guds ord og virker med glæde og fornyelse HVER dag !

  2. Pingback: Skal verden gå under? – et adventistperspektiv | Dynamics of my Mind

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s