Som entusiastisk hundeejer har jeg flere gange tænkt på at blogge min mening om den store muskelhundedebat, som har domineret i medierne. En historie om en hund, der sprang ind og skambed naboen, fik folk op af stolene. Man kan da heller ikke gøre andet end at tage sig til hovedet, når det falder én ind, at hunden får lov at leve videre efter sådan et nummer. Siden er debatten så eskaleret, også i folketinget, hvor der snakkes om, hvordan man evt. helt kan forbyde bidske hunde. Den sag er man imidlertid dømt til at tabe.
De mest naive udtalelser er kommet ud i sagen lige fra den første person sagde: “Det skal være forbudt at eje en muskelhund.” Det store spørgsmål er: Hvad i alverden er en muskelhund egentlig? Ordet er diffust. Først snakkede man om, at termet indbefatter nogle bestemte hunderacer. Det rejser dog bare et nyt problem: Hvad er en hunderace? Hvordan afgør man, om en hund er af en bestemt race?
For en dyrlæge er det som regel et skøn, hvad slags hund man har med at gøre. Min første hund var en “golden retriever” ifølge dyrlægen. Ganske vist lignede den en golden retriever, men den var egentlig en blanding af to gadekryds. Den havde lidt spaniel i sig og en lille smule labrador, men den nøjagtige sammensætning kendte ingen vist helt. Havde man dog ulovliggjort “golden retriever”, så var vi blevet kriminelle, og vores kære Teddy havde skullet aflives.
Der er ikke nogen selvfølgelig måde at afgøre en hunds race på. Man kan ikke tage blodprøve og kigge på DNA’et, for alle hunde har stort set det samme DNA. Kromosmerne siger ikke: “Det her er en labrador!”
Man har før forbudt bestemte hunderacer. Da de såkaldte “pit bulls” blev gjort ulovlige, blev racen “amstaff” pludselig meget populær. Det var løsningen for hundeejerne: At putte noget andet blod i blandingen og så give den et nyt navn. “Vi parrer den bare med en anden slags hund og beholder hvalpen.” Den nye race lignede til forveksling den ulovlige (muligvis lidt mere aggressiv end sine forfædre). Politiet kunne ikke beslaglægge dem, for hvordan kunne de argumentere mod hundeejerne, der påstod, det var en ny race – en lovlig race?
Nogen har derfor snakket om at lade definitionerne være op til dyrlægerne selv. Det er næsten for dumt til at kommentere på – så skulle dyrlægernes skøn af hvilken slags hund det var være afgørende for hundenes liv? I givet fald ville hundeejerne naturligvis opsøge de dyrlæger, der havde ry for at være mest tolerante på området, og uden en klar definition ville man aldrig kunne påstå, de ikke gjorde deres job ordentligt. I øvrigt ville det være dybt unfair, om dyrlæger fik den slags beføjelser. Ofte har kennelejere mere viden om en specifik race end dyrlægen har.
Visse politikere har trukket på skuldrene, som om det var det mindste problem i hele verden. “Så udarbejder vi bare en klar definition, hvor muskler bliver målt …” Men en sådan definition kommer så slet ikke til at have nogen relation til de hunde, man egentlig er ude efter: De aggresive psykopathunde, der skambider børn og andre uskyldige mennesker. At måle musklerne ville måske fjerne de værste af slagsen, men de ville også fjerne en masse lydige, velopdrættede vagthunde, der ikke har de samme problemer med aggression, men som er nyttige i alle mulige hensigter.
Der mangler meget viden om disse ting blandt de folk, der skal lovgive på området. Noget skal der naturligvis gøres, for vi har virkelig nogle idiotiske hunde i vores samfunde, som vi skal have taget livet af. Jeg kender selv nogen, der måtte aflive deres amstaff terrier, efter den var løbet hjemmefra og havde dræbt naboens kaniner. De havde valget mellem at aflive den eller at forlade byen. Heldigvis valgte de det første og fik sig derefter en ny hund, en sød og dejlig Cavalier King Charles Spaniel, som deres børn tilmed kunne gå tur med. Det var en sådan familiehund, de skulle have haft fra start af. Det er desværre ikke alle muskelhundeejerne, der når til samme erkendelse, som de gjorde.
Folk, der køber og tilmed forsvarer “muskelhunde”, er nogle fjolser. Viser hunden det mindste tegn på aggression og ustabilitet, så skal den aflives, og det kan ikke gå hurtigt nok! Alle mennesker, der køber hund, bør (gerne fra lovens side) gøres ansvarlige overfor den – ansvarlige for at den præges fra tidlig alder, at den tilvænnes andre hunde og andre mennesker, og at den får grundlæggende lydighedstræning med certifikat og det hele. Der er alt for mange hundeejere, der ikke tager deres rolle alvorligt. Det har jeg selv set alt for mange gange, både når det kom til hunde, der blev bidske, og til søde hunde, der ikke blev ordentligt stimulerede.
Selv om det er umuligt at give en god juridisk definition på, hvad en “muskelhund” er, så er der rimelig bred enighed om, hvad det er for en slags hunde, der udgør størst trussel. Som samfund bør vi ikke holde skjul på, at købet af en sådan en hund er udtryk for moralsk fordærv. Det skal virkelig gøres til tabu bare at eje den slags hunde. Lad os helt stoppe med at referere til det som en “muskelhund”; fra nu af hedder det “taberagtig møgkøter”. Hvis du tilfældigvis ejer sådan én, så skulle du skamme dig! (Nu er pointen forhåbentligvis sevet ind.)






med dette indlæg har du beklikket undertegnedes integritet, hvorfor jeg må overveje at tage juridiske skridt til at anmelde dig på grund af det sidste afsnit.
By: erik westengaard on 31/08/2009
at 1:45 pm
Jeg kender dig ikke, så jeg ved ikke, hvad du ser som møntet på dig i dette indlæg. Jeg tvivler på, du ville nå nogen vegne rent juridisk. For ikke at ophidse andre unødigt, har jeg fjernet en enkelt sætning: “Vi bør opfatte sådanne hundeejere for at være dårligere mennesker alene på det grundlag.” Intentionen var at ændre mentalitet og folkemoral i forhold til ejerskab af ustabile hunde, ikke at skabe had til ejerne.
By: Lars Dorland on 31/08/2009
at 1:57 pm
Dette er i øvrigt ikke den eneste blog, hvor jeg har skrevet samme pointe, som jeg skriver til sidst i dette blogindlæg.
http://dfilm.pointblog.dk/Forbyd-alle-hunde-med-navnet-Cujo.html
“Jeg ville med glæde forbyde alle vilde og farlige hunde. Men det kan man desværre ikke. Et forbud ville kunne omgås på det juridiske plan. Den bedste måde at få renset landet for farlige hunde er at skabe opmærksomhed om problemet. Alle hundeejere bør være klar til at aflive deres hund, hvis den viser tegn på uprovokeret aggression. Alle hundeejere bør gå til lydighedstræning med deres hund og sørge for, at den er præget fra en ung alder – at den er vant til børn og andre hunde. Hvis vi får udbredt den mentalitet, så er det 100 gange mere effektivt end et dårligt formuleret forbud nogensinde ville være.”
I stedet for at true tilfældige bloggere med retssager, så burde du måske overveje de her ting eller i hvert fald deltage konstruktivt i diskussionen, om hvordan vi kommer de her problemer til livs.
By: Lars Dorland on 31/08/2009
at 2:21 pm
MUSKELHUND BIDT AF GOLDEN RETRIEVER!!!
Jeg er ude at lufte min amerikanske staffordshire terrier hvalp. Vi møder en mand med en voksen golden retriever. Han spørger om vi skal lege og siger at hans hund er god mod hvalpe. De snuser lidt til hinanden. Min hvalp underkaster sig lykkeligt retrieveren. Uden varsel smækker den kæberne sammen om min lille hund. Dens hjørnetand har boret sig lige igennem overlæben på hvalpen. I ti horrible slowmotion sekunder kæmper den lille for at komme fri. Manden prøver forgæves at få kontrol over retrieveren. Først da den åbner munden for igen at bide, slipper min hund fri. Den stakkels hvalp krøb rundt om mine ben og skreg af smerte i flere minutter efter. Retrieveren viste ingen tegn på situationen, hverken fysisk eller psykisk. Manden sagde at det aldrig var sket før.
Man vil måske sige at min hund har ignoreret golden retrieverens kropssprog, og at episoden derfor, i en vis grad, er selvforskyldt. Og hvis man læser adfærdspsykolog og hundeekspert familien Danmarks fagbøger: blogs og gode råd på nettet om kamphunde, ja så kan man jo lærer om at muskelhunde ikke ejer hverken kropssprog eller advarsler, ja faktisk kan de slet ikke lide andre levende væsner efter 8mdr-alderen. Det har forskerne damen med puddelen og konen med labradoren, fundet ud af gennem deres studier på Danmarks tv/radio/nabosnak universitet. Deres overvældende erfaring med at skifte fortov, når de har spottet en kamphund 500m forude, har virkelig givet dem en særdeles fyldestgørende insider viden på racen… øøøh kamphund.
Jeg begræder virkelig min nations ignorance og stupiditet. Jeg er ikke blind overfor kendsgerninger, og vil gerne tro på at muskelhunde udgør majoriteten af anmeldte sager med hundebid. Men jeg tror ligeså stærkt på at 99% af de episoder er forskyldt af en uegnet hundefører. Om det er fordi man har købt en vis type hund for at skabe et vist image, og derfor glemmer at det er et dyr der skal opdrages og elskes, eller om det bare fordi man er inkompetent, er fuldstændigt underordnet for racerne. En tøs med en chihuahua der gør og knurrer konstant er en ligeså ringe hundefører som en fyr med en bulldog med samme adfærd. En chihuahua ude af kontrol er bare ingen trussel for os mennesker, selvom adfærdsproblemet er ligeså gældende. Som vi så smukt udtrykker det: Det er aldrig barnets skyld! Fjern dog skyklapperne, og sammenlign kendsgerninger og erfaringer med andre lande. I Holland har man lige ophævet forbuddet mod pitbulls, fordi man har erkendt at problemet ikke er racen men ejerne. Og i Tyskland skal man erhverve sig et hundefører pas, før man kan have hund. Det er bare så pinligt at vi er sådan her i Danmark! Boykot kamphundene… helt ærligt, hvad bliver det næste -flagafbrændinger?
PS. Min hund leger med mange forskellige racer og har været eksponeret for alle mulige kropssprog og advarsler. På ingen måde kunne den være undgået at blive bidt. Hvis jeg havde meldt sagen, var hans hund blevet aflivet ifølge lovgivningen. Men det så jeg ingen grund til da det var en mindre skade, og han sagde også det aldrig var sket før. Måske passer han bedre på næste gang eller noget. I hvert fald fik jeg dyrlægen betalt af hans forsikring.
PPS. Jeg ved godt at min hund ikke decideret er “skambidt”, men da resten af verden altid bruger det term i artikler der omhandler muskelhunde, så kan jeg vel også. Det skaffer jo læsere ikk’? Bare synd hvis man er en af dem, der udtaler sig på baggrund af en “sigende” overskrift! ;)
By: Hannibal's søde mor. on 02/10/2009
at 6:21 pm
DU SIGER AT ANDRE KOMMER MED NAIVE UDTALELSER?
Citat: “Man har før forbudt bestemte hunderacer. Da de såkaldte “pit bulls” blev gjort ulovlige, blev racen “amstaff” pludselig meget populær. Det var løsningen for hundeejerne: At putte noget andet blod i blandingen og så give den et nyt navn. “Vi parrer den bare med en anden slags hund og beholder hvalpen.” Den nye race lignede til forveksling den ulovlige (muligvis lidt mere aggressiv end sine forfædre). Politiet kunne ikke beslaglægge dem, for hvordan kunne de argumentere mod hundeejerne, der påstod, det var en ny race – en lovlig race?”
De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra at vores nuværende American Staffordshire terrier stammer. Oprindeligt blev disse hunde brugt til hundekampe fordi de var i besiddelse af stort mod, styrke og smidighed; men desuden var de gode, loyale, robuste og alsidige brugshunde, som Amerikas pionere havde hos sig for at kunne klare sig i den nye verden. Senere, da hundekampe blev forbudt, havde hundene en stor gruppe tilhængere pga dens fantastiske egenskaber, som ville bevare racen og avle den som en all-round familie- brugs- og udstillingshund.
Staffordshire og Staffordshire Bull terrierne var oprindeligt den samme race; men målbevidst avl har gjort de to racer temmeligt forskellige. I de tidlige tider blev hundene kaldt flere forskellige navne; bl.a. Staffordshire terrier og Yankee terrier. Da racens entusiaster fik racen anerkendt af den amerikanske kennelklub, AKC, i 1936, fik den navnet Staffordshire terrier. Siden da er racen avlet efter moderne tiders ønske om en god familiehund. I 1972 fik den ændret navnet til American Staffordshire terrier. Der arbejdes dog stadigvæk efter den oprindelige standard fra 1936.
Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og ejer en American Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.
Så konkluderende vil jeg bare sige, at du måske skulle undersøge noget om tingende, før du siger at en anerkendt racehund fra 1936, er nyavlede bastarder der opstod efter ulovliggørelsen af PBT’en i Danmark i år 1991.
By: Hannibal's søde mor. on 02/10/2009
at 6:53 pm
Jeg har ikke tid til at læse dit brev, men tak for dine kommentarer. Jeg kan konstatere, du åbenbart har følt dig meget truffet af mit indlæg og ikke er særlig venlig stemt mod mig (ligesom ham den anden mand, jeg aldrig mere hørte noget fra). Det kan være jeg tilføjer noget mere, hvis jeg gider læse dine kommentarer og har noget at tilføje.
EDIT: Det gad jeg så alligevel, da min kæreste mente, du fortjente et mere respektfuldt svar – og efter at have vurderet min tidligere respons giver jeg hende ret.
Først vil jeg sige, at jeg ikke kan stilles til ansvar for, hvad man i øvrigt læser på nettet. I diskussioner kaldes det normalt “stråmænd”, når man præsenterer en anden debattørs synsvinkel fejlagtigt for at styrke ens egen position. Dette er måske ikke en bevidst intention fra din side, da det kan skyldes, du reelt har misforstået mit indlæg, eller blot har været påvirket af de andre ting, du har læst. Jeg vil ikke remse mængden af stråmænd op her, men blot sige at det karakteriserer næsten hele din første kommentar. Den var glimrende, den var bare ikke til mig…
På ét punkt er jeg imidlertid uenig, medmindre jeg har misforstået hvad du egentlig mener: “En tøs med en chihuahua der gør og knurrer konstant er en ligeså ringe hundefører som en fyr med en bulldog med samme adfærd. En chihuahua ude af kontrol er bare ingen trussel for os mennesker, selvom adfærdsproblemet er ligeså gældende.”
Efter min mening vokser ansvaret proportionelt med hunden og den skade, som den er i stand til at forårsage: Lille hund = stort ansvar, stor hund = KÆMPE ansvar. Jeg har ikke ret meget respekt for hundeejere, der ikke tager deres ansvar alvorligt (som egentlig er essensen af ovenstående indlæg, mit indlæg var nemlig ikke møntet på ejere af en bestemt race), men når man tilmed har en større hund, så er det selvfølgelig endnu vigtigere, og derfor er man også en ringere hundefører i det perspektiv, hvis man ikke har lært at styre den.
Hvad din første kommentar ikke lader til at have fattet er, at det indlæg, du svarer på, også går imod den foreslåede lovgivning om at boykotte kamphunde. Du tilslutter dig jo selv, at det er naivt at sige: “Det skal være forbudt at eje en muskelhund.” Du er enig med mig! Og alligevel besvarer du mit indlæg med ytringer som “Jeg begræder virkelig min nations ignorance og stupiditet” og “Fjern dog skyklapperne”. Hvad med i stedet at undersøge, hvad der faktisk stod i det indlæg, du faktisk responderede på?
Det gjorde du så også i et eller andet omfang, og det var vel derfor, der kom endnu en kommentar.
“DU SIGER AT ANDRE KOMMER MED NAIVE UDTALELSER?” råbte du ad mig (sådan må det vel opfattes, når man SKRIVER SÅDAN HER). Dette havde jeg sagt i forbindelse med noget, du tilsluttede dig, nemlig at man ikke skal lovgive mod kamphunde. Derfor finder jeg det da ualmindelig mærkeligt, at du siden vender den kommentar imod mig.
Du kommenterer på slægtshistorien for “pit bulls”, og her lader jeg mig meget gerne irettesætte og indrømmer også, at jeg kunne have sat mig mere grundigt ind i facts’ne. Men det ændrer imidlertid ikke på min pointe om, at ustabile hunderacer kan avles til godkendelse. Jeg spekulerer på om du helt vil benægte, at nogle hundeslægter tenderer til at være mere aggressive og uforudsigelige end andre? Her mener jeg klart, at statistikkerne taler imod dig (uden at jeg her har nogle kilder at henvise til).
“Så konkluderende vil jeg bare sige, at du måske skulle undersøge noget om tingende, før du siger at en anerkendt racehund fra 1936, er nyavlede bastarder der opstod efter ulovliggørelsen af PBT’en i Danmark i år 1991.” Jeg takker for rettelsen og konstaterer, du dermed missede pointen med mit indlæg. Måske du var blændet af din sympati for “Staffordshire terrierne”, det ved du nok bedre selv.
Men igen, så vil jeg gerne takke for dine kommentarer.
By: Lars on 02/10/2009
at 7:10 pm